Work and Travel: câștig sau pierdere?

World_Travel___Tourism_Passport_Visa_plane_ticket_018990_
via showrocktravelsandtours.com

Tuturor ne place să călătorim și mai ales să avem bani în buzunar, în contul bancar și în pușculiță. O altă parte dintre noi de abia așteaptă să plece de la casa părintească și, mai ales, să devină independenți financiar. Toate astea ne îndeamnă să ne căutăm un job, chiar dacă doar pentru o scurtă perioadă, fie în țară, fie în afară. Dar parcă ar fi mai tentant peste hotare.  Iar pentru a combina utilul cu plăcutul, mulți aleg să plece în America cu ajutorul unei agenții, prin intermediul programului Work & Travel. Întrebarea este câte persoane se informează cu adevărat despre toate aspectele acestei călătorii și angajări.

Discutând cu prieteni care au fost deja în America prin Work & Travel, am înțeles că lucrurile nu sunt neapărat așa de frumoase cum ne imaginăm de acasă. M.S. ne-a spus că prima lui experienţă Work & Travel a fost una foarte neplăcută, deoarece când a ajuns în New York să se întâlnească cu angajatorul, acesta l-a refuzat cu pretextul că locul a fost ocupat, astfel fiind nevoit să îşi caute singur alt job.

Alături de colega mea, Bogdana Costache, am hotărât să ne prezentăm la o agenţie şi să ne interesăm de program. La început am pus întrebări simple, legate de locaţie, tipuri de job. Când domnişoara Alexandra Albu, coordonatoarea de program a S.C. WORK PROFILER S.R.L ne-a relatat toate lucrurile pe care le considera importante, am început să îi punem unele întrebări poate mai puţin comode referitoare la lucrurile pe care le oferă agenţia contra sumei de $1000.  

Văzând că suntem informate, nu a încercat să nege lucrurile pe care le-am expus, dar nici n-a fost prea încântată să le recunoască. Astfel, ni s-a confirmat faptul că încă la început se pot pierde $360, taxa de înscriere şi de viză, asta în cazul în care dintr-un oarecare motiv candidatul nu primeşte viza. În continuare, se pot pierde şi mai mulţi bani, mai exact $1000, taxe de administrare plus preţul biletului, în cazul în care înainte de plecare intervine ceva din cauza căreia nu poţi părăsi ţara. Costurile biletului de avion, al cazării şi al hranei sunt suportate de către student.

Prezentând cazul lui M.S.,  Alexandra Albu a ezitat şi a încercat să dea vina pe student, deoarece astfel de cazuri ar fi posibile doar dacă acesta întârzie câteva zile. A recunoscut cu greu faptul că agenţia nu poate garanta pentru angajator şi se poate să existe şi astfel de cazuri, completând cu faptul că „este indicat ca studentul să îşi caute singur un alt job, deoarece e mai uşor să baţi din uşă în uşă întrebând, decât să caute agenția pe internet, din Cluj. În plus, durează foarte mult până se aranjează şi interviul cu angajatorul.”

O altă situaţie despre care am auzit a fost legată de câştig, mai exact de profit, care există sau nu neapărat. Emanuel, student la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, a simţit-o pe propria piele: „Am fost în America în vara anului 2012, începând cu mijlocul lunii iunie, până la sfârșitul lunii septembrie. Fiind în primul an de facultate și fără prea multă experiență în a-mi căuta un job sau ceva… mi-a plăcut ideea de a lucra în State. Mă gândeam că voi combina utilul cu plăcutul. Călătoream și eu puțin și făceam și ceva bani. Chiar voiam să îmi cumpăr o mașină. Când mi-am  ales job-ul nu mi-am calculat câștigurile și pierderile, să văd dacă îmi iese planul, mi-am ales ceva ce îmi plăcea mai mult şi părea OK şi din punct de vedere financiar. Ajungând acolo, după o lună am realizat că mi s-au terminat și banii pe care mi i-am adus pentru în caz că… Așa am ajuns la concluzia că mi-ar prinde bine și un al doilea job, altfel de abia îmi pot plăti chiria și mâncarea, nu să mai adun bani pentru mașină. Mi-am găsit la un hotel un post de agent de curățenie, pe care îl  practicam mai mult noaptea, dar am fost foarte mulțumit de banii primiți de acolo. În final, m-am întors acasă cu două telefoane mobile pentru părinți, care atunci încă nu erau pe piața din România, o cameră foto DSLR, pe care, de asemenea, am achiziționat-o la nici un sfert din prețul din țară și am avut și un profit de aproximativ $3 000.”

Amintind cazul prietenului nostru, coordonatoarea de program a făcut câteva calcule după birou şi ne-a explicat că pentru a ne putea duce în State, inclusiv şederea pe trei luni şi vreo două săptămâni,  avem nevoie în total de maxim $3 200, care ar include $1 000 onorariul pentru agenţie, $500 hrană şi încă $1 700, pe care i-a explicat vag şi doar pe fugă. A mai calculat şi un salariu de $3 500, astfel reieşind un profit de $500. Profitul e aproape inexistent, chiar şi din calculele ei, așa că am întrebat-o care ar fi rolul agenţiei. „Restaurantele, localurile şi peste tot au nevoie de mai mulţi angajaţi în America, mai ales pe malul oceanului şi mai ales cu ocazia zilei de 4 iulie”. Coordonatoarea a mai completat că studentul îşi poate căuta liniştit şi un al doilea job. Astfel, nu ar avea probleme legate de partea financiară. Pentru a ne convinge cât e de uşor, ne-a exemplificat din experienţa ei, când a fost acolo pentru prima dată şi în jumătate de oră şi-a găsit chiar două joburi în plus. Pe lângă asta, a încercat să ne liniştească din cauza celor $3200 cu faptul că BRD oferă credit de 3 000 USD, cu dobândă aferentă, special pentru aceste proiecte.

Când am plecat de la agenţie, nu ne-am dezvăluit adevărata intenţie pentru care ne-am prezentat acolo. Astfel, am completat câte o fişă în care am ales ce job ne-ar plăcea şi în ce zonă a Americii de Nord. La final, ni s-a comunicat că vom primi mail cu ofertele de job, să le consultăm şi să ne alegem unul. Ajungând acasă, am început să fac calcule cu privire la investiţiile minime necesare. Mai apoi, am căutat, cu ajutorul documentului primit, informații cu privire la salariile posibile.

Onorariul pentru agenţie este de $950, iar din anul 2015 se scumpeşte cu aproximativ $50. Dacă studentul doreşte să se ducă în Ocean City sau Maryland, se percepe o taxă suplimentară de $100. În preţuri sunt incluse: obţinerea dreptului de muncă temporară în SUA; asistenţă permanentă atât în România, cât şi SUA (informații despre transport, cazare, shopping); pregătirea dosarului pentru interviul de la consulatul SUA, inclusiv completarea formularului; programarea pentru interviu la consulatul SUA; asigurare medicală completă (inclusiv pentru bagaje pierdute sau urgenţe stomatologice), până la 1.000.000 USD; participarea la un seminar de informare înainte de plecare; la sosirea în SUA (pe aeroportul JFK), întâmpinare și îndrumare de unul din reprezentanții firmei. (sursa: www.workprofiler.ro )

Pentru a ajunge acolo, cel mai ieftin preţ de bilet de avion l-am găsit la 5 284 lei sau $1 777 (la cursul BRD al zilei), ruta Cluj-Napoca – Charlotte Douglas. (sursa: www.skyscanner.ro și www.cursvalutarbnr.org ).

Cazarea în hotel ar costa în cel mai bun caz, pentru o persoană, $5 103 pe trei luni (sursa: www.booking.com). Există posibilitatea ca unii angajatori să asigure cazare, care ar costa peste $75 săptămânal.

În concluzie, costurile minime ajung la: $1000 (taxă înscriere) + $1 777 (bilet avion) + $975 (cazare) + $500 (mâncare) = $4 252, fără eventuale ieşiri la restaurant, vizitat locuri, sau alte plăceri.

Posibile câştiguri: media de salariu, conform documentului primit de la agenţie, este de $7.25/oră. Asta ar însemna $3 770 pe trei luni. Joburile care oferă mai mult de $8/h au nevoie de angajați pentru 20-30 de ore pe săptămână. Acestea se află în New York, unde costurile sunt și ele mai mari.

În concluzie, profitul ar fi următorul: salariu/3luni – bani cheltuiţi (costuri minime) => $3770 – $4253 = -$483!!!

Intenția noastră a fost de a afla câte din lucrurile auzite de la prieteni sunt adevărate. Iar în urma calculelor făcute, am ajuns la verdictul că dacă ai bani pe care să îi investești și ești dispus să lucrezi în două sau mai multe părți, poți ajunge să pui ceva și în pușculiță și să te alegi cu experiențe de neuitat.

RSS
Follow by Email
Facebook
Google+
http://studentpress.ro/2015/01/work-and-travel-castig-sau-pierdere/
Twitter

5 thoughts on “Work and Travel: câștig sau pierdere?

  1. Deci n-am inteles din toate insiruirile pe care le-ai facut mai sus: ai fost sau nu ai fost in SUA? Pentru ca, daca nu ai fost si iti dai doar cu parerea, am vazut o gramada de comentatori din fata televizorului. Desi ar fi trebuit sa ma lamuresc de competentele tale cand ai zis ca ai gasit bilet de avion la 1777$ :))))) Eu am fost de 3 ori in SUA cu Work and Travel, n-am platit niciodata mai mult de 700euro pe avion si nu m-am intors cu mai putin de 5000$.

  2. Eu am fost cu o agentie Prima work and travel din Iasi si tot contractul a fost o mare porcarie. De la bun inceput s-a pornit cu minciunica…mi s-a promis post de porter , lucru care s-a schimbat dupa ce am platit taxa, caci pe contract eram waiter trainee. Ne-au dat informatii gresite legate de locul in care urma sa muncim deoarece ni s-a promis un hotel si am ajuns la altul. Biletele de feribot ne-au spus ca vor costa 31 de euro, ele erau 63 de euro.Cazarea era vai de steaua ei..era moloz peste tot in camera si in baie, gandaci iesind din cada…si fiind cuplu ni s-a promis camera doar pentru noi dar dupa o luna ne-au bagat alt cuplu peste noi. Fiind roman sa stii ca ai deja eticheta omului bun la toate. Diferenta intre studentii romani si cei straini in ce priveste munca e uriasa.Te vor pune sa faci totul in locul celorlalti. Te vor ameninta si te vor jigni daca ai o nemultumire si iti exprimi parerea. Nu se face tips ca ospatar la all-inclusive. Nu este o munca usoara…mai degraba i-as spune semi-sclavie deoarece ajungi sa muncesti murdar precum un porc deoarece nu ai timp sa te speli. Programul este numai split..si iti strica toata ziua.Revenim putin la contract:
    *cititi-l foarte atent ca mereu este o capcana.EX: noua ne-au promis ca primim 450 de euro dar pe contract scria 350 si am cerut modificarea. S-a produs modificarea in contract in Romania. DAr cand mi-am cerut contractul la demisie de la hotel deoarece ni le-au luat pe toate la angajare mi-au dat un contract semnat de mine dar care avea din nou salar de 350 specificat..deci se falsifica contractele.
    *cititi cu atentie numele hotelului si functia ocupata.
    *atentie ca vor spune ca munciti doar 5 zile pe saptamana dar nu este adevarat…dupa ce platiti taxa d einscriere vor veni cu un act aditional de completare in care vor specifica ca lucrati 6 zile pe saptamana.
    *mancarea cica este garantata dar este o mizerie de mancare.
    Noi am fost la Atlantica Holliday Village. Este probabil una din cele mai proaste optiuni pentru o experienta de vara.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *