Came, saw, conquered

În 2015, scena de la Brit Awards se umple de o mulțime de bărbați în negru și aruncătoare de flăcări. Totul face parte din performance-ul live al lui Kanye West. Pentru piesa All Day, rapper-ul american e însoțit de un grup de artiști britanici grime, echipa cunoscutului Skepta. Spectacolul naște controverse din mai multe părți. Artiștii britanici critică inițiativa lui Kanye, susținând că niciun artist grime nu ar fi reușit să-i convingă pe cei de la Brit Awards să apară pe scenă cu 20 de membri și că arătau mai de grabă ca niște dansatori în cadrul show-ului lui West. Părerile sunt împărțite între sprijinul acordat culturii grime sau folosirea artiștilor ca decor.

skepta1
(imagine: Brit Awards 2015, 25 Februarie, The O2, Londra, sursă: youtube.com)

După câteva zile, Skepta, artist și producător grime britanic de origine nigeriană, lansează piesa Shutdown. Tema predominantă se referă la puterea cu care reușește să cucerească mereu scena, indiferent de stilul lui, culoarea pielii sau cuvintele pe care le scuipă. Punând accent pe stilul vestimentar predominant în grime, adidași și trening, Skepta își revendică statutul de artist internațional care reușește să „distrugă” orice show, începând de la fashion până la spectacole live. ”Sittin’ at the front, just like Rosa Parks” – Skepta e de neclintit de la locul care îi e rezervat, la fel ca activista Rosa Parks, care refuzase să renunțe la locul ei din fața autobuzului pentru o persoană albă, în timpul segregării din Statele Unite.

În mijlocul piesei, o voce feminină dă o declarație în stilul radio sau la telefon: ”A bunch of young men all dressed in black dancing extremely aggressively on stage, it made me feel so intimidated and it’s just not what I expect to see on prime time TV.” Declarația se referă în mod evident la performance-ul de la Brit Awards, dar poate fi și o critică generală adusă atitudinii față de artiștii grime, care lipsesc de la spectacolele live din cadrul tutror premiilor britanice. Publicul mainstream reacționează megativ în fața demonstrațiilor de acest gen. Artiștii sunt persecutați pentru atitudinea lor aparent violentă și pentru controversele pe care le-ar putea crea. Publicul trebuie privat de sinceritate și agresivitatea discursului pentru a se simți în siguranță. Televiziunea publică nu își asumă riscul de a șoca oamenii. Marginile ascuțite trebuie șlefuite și apoi puse în prezența oamenilor care acum știu sigur că nu-și vor răni orgoliul. De aceea, alegerea lui Kanye de a-i implica pe artiștii grime poate fi lăudată; el îi aduce în fața publicului retincent la asemenea imagini pentru a le aminti că ei încă reprezintă ceva mai mare și mai puternic decât vocea mainstream-ului. La fel ca în Shutdown, oamenii sunt avertizați cu privire la puterea pe care cultura lor o are în societate.

skepta2
(imagine: Skepta – Shutdown, sursă: youtube.com)

Nici Skepta nu își cere scuze pentru cine e și ce reprezintă, ba mai mult, insistă să aducă la cunoștință statutul comunității lui într-o lume critică față de stilul și originile lor. Skepta nu e interesat de poliție și „-isme” care sunt folosite doar pentru a le aduce bani în buzunar celor care exploatează aceste probleme. Vocea lui puternică devine reprezentantul unei subculturi încă persecutate de publicul britanic. În ultimii ani, Skepta începe să colaboreze cu artiști americani, să susțină concerte pe continent, la fel ca, de exemplu, colegii lui, Krept and Konan, colaborând cu mai mulți artiști americani. Skepta declara în cadrul unei conferințe de la Red Bull Music Academy că nu intenționează să-și părăsească rădăcinile și vrea să pună și mai mult accent pe cultura grime acasă, în Marea Britanie.

În trening și Air Max, comunitatea pe care o reprezintă Skepta câștigă teren prin premii și recunoaștere internațională, confruntând un sistem mai mult decât luptându-se cu el. Problemele nu sunt abordate la modul clasic, artiștii continuă să facă ceea ce publicul critică, fără a se șlefui la rândul lor, cum ar dori societatea. Pentru că, iată, fiind tu însuți și reprezentându-ți cultura poți să impresionezi și să cucerești.

”Boy better know.”

RSS
Follow by Email
Facebook
Google+
http://studentpress.ro/2016/02/came-saw-conquered/
Twitter

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Website Protected by Spam Master