“I will not be triumphed over”: Beyoncé – Formation

be1

Beyoncé. Februarie, 2016. Cu câteva zile înainte de Super Bowl (unde urma să apară în halftime show) lumea a fost zguduită de o nouă piesă însoțită de un videoclip marca Beyoncé: Formation. De data asta, însă, ceva era diferit în versurile și mesajul piesei.

În ultima vreme, Beyoncé s-a adresat temelor legate de feminism atât pe ultimul album, cât și în show-rile live. Și-a asumat împuternicirea fanelor ei de sex feminin de orice naționalitate, orientare sexuală, rasă și vârstă. Acum, mesajul ei e transmis bine definit comunității de culoare, în special din partea de Sud a Americii. Beyoncé abordează atât moștenirea ei personală (”My daddy Alabama, momma Louisianna”), cât și trăsăturile persoanelor de culoare, în general, și poziția acestora în societate, mai ales în New Orleans.

De câțiva ani, Beyoncé nu mai apare în sfera publică pentru a da interviuri și declarații. Aparițiile sunt sporadice și singurul mijloc de exprimare pe care îl abordează e muzica și videoclipurile. Se adresează unor evenimente și discuții ca apartenența ei la Illuminati, mult discutată între conspiraționiști în media sau pe rețelele de socializare (”Ya’ll haters corny with that Illuminati mess”). Formation e un imn dedicat femeilor și bărbaților de culoare discriminați de poliție și de sectorul public. Beyoncé critică în videoclip lipsa interesului autorităților în fața victimelor uraganului Katrina. Se adâncește în apă pe capota unei mașini de poliție. Apare din nou mașina de poliție, ca simbol deja cunoscut al violenței împotriva minorităților, iar artista se impune în fața puterii sistemului și își asumă rolul oricărui protestatar, singura diferență între ea și oamenii de rând fiind rochia Gucci. Revendicările mișcării Black Lives Matter nu lipsesc, așadar, nici din muzica ei.

În cele aproape 5 minute al videoclipului, Beyoncé reușește să abordeze o gamă largă de probleme și să susțină mai multe comunități. Prin prezența inserțiilor vocale ale artistei Big Freedia, Beyoncé se adresează și comunității LGBT+ din New Orleans. Un alt featuring din cadrul piesei îl reprezintă vocea comicului și rapper-ului local Messy Mya. Binecunoscut în comunitatea de youtuberi prin videourile lui amuzante și tăioase despre violențele, cartierele și oamenii din New Orleans, acesta a fost ucis în 2010, moartea lui rămânând un mister. Jason Hamilton a fost singurul suspect, eliberat ulterior pe motiv că era bipolar și în vremea recunoașterii crimei nu era sub tratamentul medicamentos necesar. Beyoncé transmite un mesaj important despre violența locală și dezinteresul autorităților, dar susține viu și renumele artistului decedat.

be2b3

(imagine: Beyonce – Fomation, sursă: vimeo.com)

Restul piesei vorbește despre mândrie: mândria și sărbătorirea spiritului comunității ei. Iubirea de sine este adresată direct, în fața comunității afro-americane. Beyoncé preia rolul unui îndrumător care susține moștenirea sângelui și culorii ei, în ciuda sărăciei și discriminării: ”Earned all this money but they never take the country out me”. Nici Bey nu își părăsește rădăcinile, ci pune și mai mult accent pe statutul ei pre-faimă, chiar atribuindu-i stil și putere – ”I got hot sauce in my bag, swag”. Beyoncé simte puterea care vine odată cu autenticitatea, ea fiind cel mai bun exemplu. Poate cea mai puternică femeie din lume, transmite oamenilor ei ideea că doar iubindu-ți cultura și sinele vor putea ajunge sus. E sinceră și sigură. Nu ocolește niciun detaliu.

be4 be5

(imagine: Beyonce –Formation, sursă: vimeo.com)

Controversele nu au ocolit-o pe Bey după show-ul de la Super Bowl. Din nou provocatoare și îndrăzneață, însoțită de dansatoare de culoare (care au adus și omagii victimelor violenței poliției), Beyoncé a adus tribut partidului Black Panthers, lui Michael Jackson și lui Malcolm X. Întrând pe stadion in formation, într-un X, s-au impus în fața unuia dintre cele mai mari publicuri. Fostul primar al New York-ului, Rudy Giuliani, a adus critici la adresa artistei, pe motiv că piesa instigă la ură împotriva poliției. Ulterior, mai mulți oameni au susținut părerea lui Giuliani, ceea ce a dus la un protest care a avut loc la New York. Rudy Giuliani și-a arătat îngrijorarea și față de pericolele atrase de difuzarea unui show ca cel de la Super Bowl. Comentariile lui nu fac decât să dovedească faptul că America albă se simte atacată până și de un artist care își expune creația.

be6

(imagine: Beyonce – Formation, sursă: vimeo.com)

be7

(imagine: Super Bowl 2016, 8 Februarie, Levi’s Stadium, sursă: metro.co.uk)

Artiștii își asumă rolul de reprezentanți ai societății sau ai culturii lor când majoritatea lumii nu rezonează. Mesajele ajung mai ușor la public și la cei care au obligația să se implice. Ei iau atitudine unde oamenilor le e teamă sau în momentele în care se simt slabi. Prin artă devin luptători sau activiști, se deschid în fața publicului pentru a-și dovedi autenticitatea sau îi avertizează pe cei care încearcă să-i oprească. Luptă alături oamenii de rând pentru revendicările comunității. Într-o societate în care încă există rasism, discriminări, apelul la sinceritate și cât mai multe voci se extinde până la vedetele pop.

”I dream it, I work hard, I grind ’til I own it.”

RSS
Follow by Email
Facebook
Google+
http://studentpress.ro/2016/02/i-will-not-be-triumphed-over-beyonce-formation/
Twitter

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *