Succesul din salată: interviu cu Radu Lupaș, co-fondator Salad Box

Salata există de când lumea, dar cutiuța cu salată e ceva nou, cel puțin în România. Cutia a ținut ascunsă în interior, pentru Radu Lupaș, co-fondator Salad Box, cheia succesului – o cheie care urma să descuie mult mai mult decât ușa unui restaurant. După 5 ani de la deschiderea primului restaurant, în Cluj-Napoca, Salad Box reușește să păstreze vii aceleași principii de viață și de business care au consacrat compania, o insulă verde pe piața restaurantelor românești și internaționale.

O zi bună începe cu o salată, la fel ca și o afacere de succes

Radu Lupaș și-a început călătoria pe drumul antreprenoriatului încă de pe băncile facultății. Întotdeauna, însă, a țintit spre un business diferit față de cele care existau deja în România. Oportunitatea a venit odată cu reîntoarcerea în țară a vechiului său prieten și actualul CEO al companiei, Dan Isai. Acesta a preluat un concept de afaceri similar din Australia, acolo unde salata e văzută de multe ori ca fel principal. Piața românească s-a dovedit, în anul 2011, favorabilă dezvoltării unui brand asemănător și, adaptând modelul de afaceri la realitatea socială și economică din România, a luat naștere Salad Box, cu o investiție de doar 20.000 de euro.

„Am identificat factorii care ar face posibilă dezvoltarea unei activități de genul acesta. Ne-am dat seama că, în viitorul apropiat, un concept cu salate ar funcționa, așa că pasul doi a fost să integrăm pieței din România ceea ce am văzut acolo. Am dorit să ne creăm propriul nostru sistem”, spune Radu Lupaș.

Cei doi dețineau anterior o firmă de publicitate, iar inițiativa unei astfel de afaceri a reprezentat atât o diversificare a mediului antreprenorial din care făceau parte cei doi, cât și o rampă de lansare către ceea ce avea să devină o alternativă mai sănătoasă la restaurantele de tip fast-food.

„Ne așteptam să avem clienți, pentru că am identificat nișa consumatorului de salate. Era în piață, iar trendul era tot mai puternic. Acei oameni existau acolo: aveam lucrul pe care piața deja îl cerea și, practic, noi veneam și deserveam în mod corect, complet nevoia consumatorului. Am avut produsul potrivit, la momentul potrivit”, a completat acesta.

„Salad Artists” pe scena internațională

Devenit, între timp, al treilea lanț de restaurante cu servire rapidă din România, ca mărime, Salad Box a început, în anul 2013, o dezvoltare la nivel de franciză, ceea ce a facilitat extinderea națională și internațională a brandului. Totodată, acesta a fost unul dintre momentele dificile ale companiei, spune Radu Lupaș: „Deși, într-o oarecare măsură, știam cum să o facem, a fost dificil, pentru că nu am reușit prima dată să identificăm partenerii potriviți. În momentul în care intri pe o altă piață, simți că ai cedat o parte din controlul tău asupra brandului, că trebuie să te lași, într-o oarecare măsură, în mâinile altcuiva. Asta mi s-a părut dificil: să găsesc mâinile potrivite.” În prezent, Salad Box are restaurante în Algeria, Ungaria, Marea Britanie și SUA.

De asemenea, diferențele dintre România și țările unde Salad Box deține restaurante și-au spus cuvântul, mai ales în etapele debutului pe o altă piață. Provocarea cea mare s-a dovedit a fi realizarea unui parteneriat avantajos cu acționarii străini.

„E greu să găsim partenerul potrivit. Însă, odată identificat, el îți aduce suficient know-how în ceea ce privește piața respectivă, ca noi, la rândul nostru, să îi furnizăm know-how-ul în ceea ce privește Salad Box. Când se întâlnesc cele două cunoștințe, ai rețeta optimă de operare a unui business într-o altă piață”, a spus Radu Lupaș.

Totuși, brandul românesc rămâne unic. De la modul cum este servită salata, la cultivarea legumelor în serele Salad Box, sau la aspectul general al fiecărei locații, toate acestea sunt elemente care au făcut posibilă crearea și dezvoltarea fancizei. Compania a trecut, de-a lungul timpului, prin diferite schimbări și îmbunătățiri, însă convingerile și viziunile au rămas aceleași. „Salad Box-ul s-a schimbat, s-a rebranduit, s-au adus lucruri bune și se aduc în continuare, dar eu cred că, odată ce principiile rămân constante sau relativ identice, brandul va avea succes și va reuși să crească”, declară Radu.

Ultimii ani au însemnat noi proiecte pentru Salad Box. Acestea au constat în diferite campanii de responsabilizare socială, cu scopul de a încuraja publicul consumator să aibă o viață mai bună și un regim alimentar mai sănătos. Printre aceste proiecte, s-au numărat: Programul pentru copii Hope, privind ajutarea copiilor din centrele de plasamentși programul 1 consumație = 1 donație.

„Am învățat oamenii că salata poate fi și fel principal de mâncare. Ne-ar fi plăcut să ne implicăm mai mult în ceea ce privește campaniile de responsabilizare socială, însă întotdeauna e o luptă cu bugetele și cu activitatea noastră principală”, a spus Radu Lupaș.

Da-ți-i Cezarului… o salată!

Compania este pregătită să își facă debutul pe alte piețe internaționale și se află în discuții cu încă cinci, vrând ca, în decursul acestui an, să deschidă restaurante în Irlanda, Bulgaria, Italia, Spania și Franța. Anul 2017 este destinat evoluției și transformărilor, atât în ceea ce privește extinderea brandului, cât și din punct de vedere personal. Radu mărturisește că acest an este unul al încurajărilor, al riscurilor:„Îi sfătuiesc pe toți cei care se orientează către antreprenoriat, să nu le fie frică, indiferent ce ar face, pentru că, în timp, faptul că nu ai făcut un lucru pe care l-ai dorit, devine mai apăsător decât un eventual eșec.”

RSS
Follow by Email
Facebook
Google+
http://studentpress.ro/2017/06/succesul-din-salata-interviu-cu-radu-lupas-co-fondator-salad-box/
Twitter

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *