Tik Tok reprezintă platforma de social media care cunoaște cea mai mare creștere în online. A fost lansată oficial în septembrie 2016 în China (sub numele de Douyin), iar din august 2018 este disponibilă pentru Android și iOS la nivel internațional. A depășit pragul de 1.5 miliarde de descărcări, ceea ce a dus Tik Tok-ul pe locul 7 în topul celor mai descărcate aplicații din ultimul deceniu.

Mai exact, ce se întâmplă pe Tik Tok?

Tipul de conținut prezent pe Tik Tok este cel video, sub diferite forme. Durata maximă a unui clip este de 60 de secunde, însă „rețeta specifică” este cea a materialelor de 15 secunde. Pentru partea de audio, utilizatorii pot folosi sunetul propriu sau pot utiliza sunete realizate deja de alți tik tok-eri. Lip-syncul este altă caracteristică specifică a aplicației. Anumite sunete ajung virale, deoarece li se asociază un anumit challenge. O parte cunoscută a acestei aplicații este reprezentată de „dansurile tik tok”. Aceste dansuri sunt serii de mișcări de dificultate scăzută, care au ca fundal sonor piese muzicale ce devin, astfel, virale.

Playlist Spotify cu cele mai ascultate piese muzicale de pe Tik Tok

Alina Dănescu este cunoscută drept 27 martie pe TikTok, unde are 113 mii de urmăritori și 4.2 milioane de aprecieri în total.

„La mine, totul a început din greșeală. La setări poți alege dacă video-ul este public sau privat. Nu am fost atentă, și am postat un video public. Peste o oră, când mi-am dat seama, deja făcuse destul de multe vizionări. După asta, m-am gândit: «Ce se întâmplă dacă mai postez?». Am primit feedback destul de bun de-a lungul timpului și a devenit o normalitate să fac content. Mă șochează și pe mine când văd că ceva făcut de mine la mișto în 20 de minute strânge peste jumătate de milion de vizualizări.”

Alina nu se consideră genul de persoană care vrea să fie în centrul atenției și încă învață cum să gestioneze atenția care s-a abătut atât de brusc asupra ei. Încearcă să își facă timp pentru a răspunde persoanelor care o urmăresc, deoarece apreciază faptul că îi urmăresc conținutul. Nu este interesată de statistici și numere, postează din plăcere și pentru distracție.

„În România, am observat că video-urile populare sunt cele care urmăresc un anumit trend sau un challenge. Totuși, acestea nu sunt în domeniul meu, eu postez lucruri noi, pe care mi-ar plăcea și mie să le văd. Nu mi-am creat un personaj, am aceeași energie și în viața de zi cu zi, îmi place maxim că sunt lăsată să am libertatea mea. Îmi vin ideile pur și simplu pe moment sau noaptea târziu când îmi mai pun ceva în notițe și înflorește de la sine în momentul în care filmez.”

Tik Tok are 800 de milioane de utilizatori activi la nivel mondial. Astfel, se plasează pe locul 9 în rândul platformelor de socializare, în fața altor servicii cu o vechime mai mare și mai cunoscute, precum LinkedIn, Twitter și Snapchat. Aplicația a fost descărcată de 2 miliarde de ori la nivel mondial și asta în mai puțin de 2 ani de la lansare. Un lucru interesant este că încă nu există metode de monetizare directă în Tik Tok. Un procent de 41% din utilizatorii aplicației au între 16-24 de ani, ceea ce demonstrează că este foarte atractivă pentru publicul tânăr, însă numărul adulților peste 24 de ani care folosesc platforma este în creștere. Este disponibilă în 154 de țări, printre care și România.

Cum s-a adaptat online-ul românesc

Nu există multe statistici referitoare la Tik Tok-ul românesc, însă se știe că în țara noastră există deja peste 3 milioane de utilizatori activi lunar. Cel mai urmărit tik toker român este Andra Gogan, care are 4.3 milioane de urmăritori și 152.4 milioane de aprecieri în total. Are foarte multe clipuri care au peste un milion de vizualizări (sunt mai puține cele care nu au un milion de vizualizări decât cele care au), iar unele au ajuns chiar și la 20-40 de miloane.

Luca Darvince este tik toker, iar contul său are 95 de mii de urmăritori și 3 milioane de aprecieri.

„Mi-am instalat aplicația datorită verișoarei mele mai mici, îmi spunea că e super fun. Asta se întâmpla în octombrie 2019. Nu înțelegeam exact ce e cu aplicația, am descărcat-o strict pentru amuzament. Am postat niște Tik Tok-uri și am văzut că prind la public. Numerele tot creșteau și mi se părea super tare, așa că de atunci tot postez. Mi-am format deja o comunitate foarte strânsă pe Tik Tok și pe Instagram și interacțiunea e foarte bună și puternică. Mă bucură foarte tare, deoarece oamenii chiar mă plac pentru ceea ce fac. Surprinzător, hateri nu prea am.”

El consideră că în România prind foarte bine sketch-urile amuzante pe sunete deja existente și Tik Tok-urile de informare. Lucrurile random în general sunt foarte populare, căzături și lovituri. Ideile îi vin spontan, nu prea stă să se gândească, îl inspiră orice din jur, tot ce vede și ce aude. Postează cam 2-3 clipuri pe zi, încearcă să posteze regulat. Nu durează mult să facă un clip, cam 10-15 minute, depinde de cât de complex e.

„Cred că aplicația o să se îmbunătățească pe parcurs, având în vedere că acum e într-o continuă expansiune. Tik Tok-ul e o rampă de lansare eficientă pentru Instagram. Am și un canal de YouTube și vreau să mă focusez pe acela, însă nu mă las nici de Tik Tok. Voi continua să postez constant și în stilul meu caracteristic.”

Compilație de clipuri de pe Tik Tok România

Tik Tok-ul este o aplicație care se bazează foarte mult pe hashtaguri, mai degrabă decât pe conturi individuale populare. Cel mai popular hashtag care implică România este hashtagul „romania”. Clipurile postate care conțin acest hashtag adună în total 6 miliarde de vizualizări. Pe locul doi în acest top este „tiktokromania”, care înregistrează 1.2 miliarde de vizualizări, iar cel de-al treilea este „românia”, cu 302.8 milioane de vizualizări.

Paula Copaciu are 20 de ani și este studentă la Jurnalism, în Cluj-Napoca. În timpul liber, se ocupă de contul său de Tik Tok, care are 18.3 mii de urmăritori și 880 de mii de aprecieri.

„Prin 2018, mă uitam pe YouTube și mi-a apărut la recomandate un videoclip cu persoane care fac Tik Tok-uri. Mă gândeam că arată cool aplicația și am spus să încerc. Am început să postez din plăcere și oarecum să arăt cum este viața mea de zi cu zi prin videoclipuri amuzante. La început, este greu să obții feedback din partea publicului, deoarece videoclipurile ajung greu pe For You (n.r. pagina principală a contului de utilizator TikTok, unde apar clipuri bazate pe preferințe), dar la mine a început după ce am făcut 200 de urmăritori și am început să primesc comentarii.”

Paula spune că în public se găsesc și persoane care postează comentarii negative, răutăcioase, însă a realizat că nu trebuie să le dea atenție. De asemenea, ea consideră că videourile care sunt populare în România sunt mai mult cele care au un scenariu în spate, cu tentă comică.

Deocamdată, este clar că aplicația este în continuă creștere, iar oportunitățile oferite pentru creatorii de conținut încep să fie tot mai diversificate. Competiția cu alte servicii social media (multe aparținând gigantului Facebook) este acerbă, iar monetizarea își va face și ea apariția. Rămâne de văzut modul în care libertatea creativă oferită de Tik Tok va modela platforma pe viitor.

1 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.