Frica, teroarea și sentimentul că personajele din acest film nu sunt niciodată în siguranță: acestea sunt principalele stări pe care 1917 le induce cu succes în rândul privitorilor. Deși povestea pe care se bazează nu este una nemaiîntâlnită, modul în care aceasta a fost pusă pe ecran este unul dintre motivele pentru care 1917 a atras atenția publicului, a câștigat numeroase premii și este considerat unul dintre cele mai bune filme ale anului 2019.

În timpul Primului Război Mondial, doi soldați britanici, caporalii Schofield și Blake, primesc un ordin care le va schimba cursul vieții. În decursul a 8 ore, aceștia trebuie să între pe teritoriul inamic și să livreze un mesaj pentru a opri următoarea bătălie, și astfel să salveze viețile a 1,.600 de camarazi, incluzându-l și pe fratele lui Blake.

Există, totuși, o problemă pe care cei doi o vor întâmpina de-a lungul poveștii. Pentru a ajunge la Divizia a Doua, aceștia trebuie să traverseze un teritoriu care a fost ocupat de germani, fără a ști sigur dacă aceștia au eliberat locul în totalitate sau nu. Mai mult de atât, trebuie să plece imediat și să se miște rapid, pentru a anula următorul atac care ar trebui să aibă loc a doua zi, dis de dimineață.

Povestea este bazată, într-o mică măsură, și pe trăirile reale ale bunicului lui Sam Mendes, Alfred H. Mendes, care a luptat în Primul Război Mondial.

REGIE, CINEMATOGRAFIE, ACTORI ȘI PREMII

Filmul este regizat de Sam Mendes, regizor britanic cunoscut și pentru pelicule precum Skyfall și Spectre. Acesta a lucrat împreună cu directorul de imagine Roger Deakins, premiat pentru numeroase filme și seriale, incluzând Fargo, Skyfall sau, Blade Runner 2049.

Caporalul Schofield este jucat de George McKay, pe care Mendes mărturisește că l-a ales pentru că „George întruchipează câteva calități pe care le căutam, e ceva în legătură cu el care îl face să pară de modă veche”. Caporalul Blake este jucat de Dean-Charles Chapman, pe care fanii Game of Thrones s-ar putea să-l recunoască din rolul Tommen Baratheon, fratele mai mic al lui Joffrey Baratheon.

1917 a câștigat până în prezent peste 50 de premii. Sam Mendes a câștigat Best Director la Critics’ Choice Awards. La premiile BAFTA, 1917 a reușit să ia premiile a șapte din nouă nominalizări, printre care și premiul pentru Cel mai bun film (Best Film).

DECORUL ȘI EDITAREA 

Datorită faptului că 1917 este editat să pară ca fiind un singur cadru, privitorii nu au suficient timp să digere informația și să se pregătească emoțional pentru călătoria celor doi. Aceștia trec de la a se odihni la umbra copacului, la o misiune care le-ar putea pune viața în pericol, în decurs de numai câteva minute. Sam Mendes și Roger Deakins și-au dorit ca privitorii să simtă incertitudinea personajelor principale, faptul că nu erau pregătiți pentru această misiune. Inclusiv Dean-Charles Chapman a spus că datorită modului de filmare, acesta s-a pierdut complet în unele scene, crezând chiar și după ce acestea se încheiau că el e Blake.

Aproape 1 km de tranșee a fost construit de la zero, pe un teren care inițial era doar plin de iarbă. Tranșeele au fost săpate cu excavatoare, rămășițele caselor au fost construite din planșe, iar dialogurile personajelor trebuiau să aibă exact aceeași durată cu parcurgerea lunginii platoului rezervat scenei respective.

Pentru că tranșeele nu erau încă săpate la începutul filmărilor, Dean-Charles Chapman și George McKay au fost nevoiți să-și repete replicile pe un teren delimitat de benzi. Având în vedere că acțiunea filmului are loc în mare parte pe un „platou” exterior, atât filmarea, cât și exersarea replicilor au depins în mare măsură de vremea de afară. Pentru a obține efectul unui cadru continuu, aceștia au fost nevoiți să filmeze cele mai multe scene atunci când era înnorat afară.

Măiestria montajului este ceea ce face acest film să pară un singur cadru continuu, deși nu a fost filmat așa. Există numeroase tăieturi, chiar dacă nu la fel de multe ca într-un film obișnuit, ascunse fie în întuneric, fie în mișcări rapide ale camerei, fie atunci când imaginea este acoperită în totalitate de un personaj sau de împrejurimi.

EFECTELE VIZUALE 

Efectele vizuale folosite au fost subtile pe tot parcursul filmului, tocmai pentru a-l face să pară cât mai real. Cadavrele soldaților, cele ale cailor și avionul care s-a prăbușit sunt câteva elemente care au fost posibilie cu ajutorul efectelor vizuale. Scena în care Schofield sare de la mare înălțime într-un râu a fost posibilă datorită efectelor speciale. La fel ca lumina albastră predominantă în această scenă.

În încercarea de a transmite mesajul la timp, Schofield se expune focului inamic și aleargă în ceea ce avea să devină cea mai memorabilă scenă a acestui film. Efectele speciale nu au jucat un rol prea mare în această secvență, dat fiind faptul că majoritatea explozilor au fost reale, iar întrega producție a trebuit să se miște într-un sincron perfect pentru a o realiza.

CAMEOS

Colonelul MacKenzie este jucat de Benedict Cumberbatch. Apariția lui Benedict Cumberbatch a fost una surpriză, acesta având un rol „cameo”. Joseph Blake este jucat de Richard Madden, cunoscut cel mai bine pentru rolul său drept Robb Stark, în producția Game of Thrones.

ALTE PRODUCȚII ASEMĂNĂTOARE 

De la thriller-ul psihologic „Rope” al legendarului regizor Alfred Hitchkok, filmat în 10 cadre a câte 10 minute fiecare (fiind filmat în anii 1940, camerele nu puteau înregistra mai mult de atât), până la filmul Birdman, câștigător al Oscarului pentru Cel mai bun film al anului 2015 (film care pare că a crescut dorința publicului și a producătorilor pentru pelicule one shot), iar 1917 urmează această tradiție cinematografică.

Sam Mendes a mai cochetat cu scene one shot, cel mai bun exemplu fiind începutul filmului Spectre, scena pentru care Mendes a fost lăudat de critici. 1917 a fost, într-adevăr, o adevărată provocare pentru Mendes, însă una care a fost răsplătită.

RECOMANDARE

1917 este un film care cu siguranță nu trebuie ratat. Regia, cinematografia și actoria fac acest film să fie unul dintre cele mai bune producții recente, iar munca depusă pentru realizarea acestei pelicule este, așa cum a spus și Mendes, de 10 ori mai mare comparat cu un film obișnuit.

Rezultatul final îl transpune pe privitor în mijlocul acțiunii, îl captivează și îl lovește din plin cu realitatea crudă a războiului, fără să-l lase să respire.

Leave A Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.