Steff lucrează la un costum al personajului Judal din seria anime Magi. Folosește mașina de cusut pentru a aplica o panglică aurie pe un tricou negru, cu model pe margini. Panglica are un anume model, care nu se regăsește în design-ul personajului, însă acesta e modul ei de a adăuga o notă personală costumului, inspirându-se din tema generală a animeului, arabian nights. Pentru a realiza părul personajului, face 10 baloane din papier-mâché, însă decide să folosească doar 6, deoarece au ieșit mai voluminoase decât anticipase. Le înșiră pe o sfoară și le vopsește în negru. A încercat să acopere baloanele cu fire subțiri de lână, însă rezultatul nu a fost cel dorit. Așa că, acoperă fiecare balon cu câte o extensie o dată. Trece la brățări. Taie pe diametru un furtun îngust cu marginile groase. După încercări de a le prinde cu sârmă, moș și babe (un sistem de prindere ce folosește copci) coase direct prin cauciuc. Le-a vopsit cu o culoare acrilică aurie, care „arată ancient oarecum”.

Are și un sceptru de făcut. În trecut a întâmpinat probleme, deoarece din cauza mărimii unor accesorii, nu se putea urca în niciun taxi. Prin urmare, știe că această piesă va trebui realizată din două bucăți. Așa că folosește un băț de mătură pentru partea de jos și un pămătuf, cu același sistem de înșurubare, pentru partea superioară.

Cosplay Judal
(Fotografie din arhiva personală a lui Steff)
Fotografie @ Wiki

La prima convenție la care a purtat costumul a întâlnit mulți oameni bucuroși că întâlnesc alt fan Magi. Deși personajul original nu purta nimic în picioare, Steff a ales să poarte șlapi roz, as a statement.

Hobby-ul lui Steff este Cosplay. Termenul provine de la „costume” și „play” și reprezintă o activitate prin care participanții intră în pielea unor personaje. Aceștia folosesc costume, accesorii și machiaj, pentru a aduce la viață eroi și antagoniști din cărți, filme, seriale, animații, jocuri video și benzi desenate.

Ce presupune cosplayul

Când termenul era cunoscut doar în comunitățile dedicate, cosplayerii erau asociați aproape exclusiv cu animațiile și benzile desenate japoneze. În prezent, este folosit pentru reprezentarea personajelor din oricare formă media, indiferent de țara de proveniență.

Desigur, costumul purtat determină în cea mai mare măsură cât de reușit este cosplayul final. Există trei metode principale prin care o persoană obține costumul de care are nevoie. Poate fi comandat de pe site-uri care au o astfel de ofertă, unde sunt produse în masă. Apoi, poate fi comandat de la un artist individual, care realizează costume la comanda clientului. A treia este realizarea costumului de către cosplayer. Aceasta este cea mai utilizată metodă și este considerată a fi norma în comunitate.

Procesul de creare este unul complex, îndelungat și costisitor. Obiectele necesare unei interpretări reușite sunt diverse și pot necesita foarte multe abilități, cunoștințe și materiale. Cele mai des folosite tehnici sunt cusutul (de mână sau la mașină), lipitul, machiajul. Totuși, cosplayul poate fi adus la un alt nivel și prin alte metode, cum ar fi utilizarea de LED-uri, sculptură în polistiren și utilizarea de materiale termoplastice, precum acrilicul sau nylonul.

Crearea costumelor poate dura de la câteva săptămâni, la câțiva ani. Adeseori, cosplayerii își consideră costumele a fi întotdeauna incomplete și le aduc mereu îmbunătățiri. Îmbrăcarea costumelor, aplicarea machiajului, a perucilor, atașarea accesoriilor, sunt alte procese care necesită mult timp. Există cazuri în care intrarea în „pielea” personajului poate dura și 4 ore.

Dincolo de costume

În afară de părțile tehnice, cosplayul este important pentru practicanți și datorită părții emoționale pe care o aduce. Crina Vințilă, cunoscută drept FreckleDoll în comunitate, are 20 de ani și este studentă în București. Într-un an, și-a cumpărat pentru Halloween un costum de pe internet, deoarece voia să intre în pielea unui personaj favorit. Apoi, a aflat că există evenimente unde nu este deloc ciudat să apară oameni costumați. S-a dus la primul ei Comic Con, și-a făcut primii prieteni. Practică acest hobby de 3 ani și nu se vede să renunțe prea curând.

„Cosplayul e o terapie pentru mine. Mulți dintre noi avem părți ale creierului nostru, mai faine sau mai puțin plăcute, de care poate ne este frică. Văd cosplayul drept un mod de a-ți exprima admirația față de un personaj. De obicei, ne place un personaj pentru că ceva de la ei se aplică și la noi. Mereu am spus că personajele la care fac cosplay sunt tot eu, dar în moduri extrem de diferite. E modul meu de a-mi explora psihicul. Atunci când ai un personaj la care te uiți și te gândești «-Hmm, parcă mă regăsesc-», te simți mai împăcat cu emoțiile tale, e mai ușor să le exprimi. Și pe mine asta m-a ajutat foarte mult.”

Cosplay Nadia Satrinava din seria The Arcana Game
(Fotografie din arhiva personală a Crinei)
Cosplay Beast din seria Black Butler: The Book of Circus
(Fotografie din arhiva personală a Crinei)

Crinei îi place foarte mult partea socială a acestei comunități, deoarece simte că munca ei e apreciată și nu e judecată foarte mult. Oamenii sunt doar încântați să stea de vorbă cu personajele lor preferate. Când nu cunoștea încă pe nimeni, îi bătea pe umăr pe cei care erau îmbrăcați în personaje din același anime cu personajul său, îi ruga să facă poze și să stea împreună pe durata activităților de la convenție.

„Partea de machiaj e favorita mea, deoarece eu mi-am cam făcut un trademark prin faptul că toate personajele mele sunt glamafied (au un aspect mai glam, mai strălucitor, decât personajul original), îmi place să adaug propriul twist. Mai pun și muzică pentru vibe-uri pozitive și tot procesul devine mult mai amuzant. Cu perucile am o relație de iubire-ură, modul în care arată depinde uneori de distanța și unghiul de la care privești. Îmi place să le ondulez, mă face să mă simt de parcă știu ce fac, chiar dacă e cel mai de bază lucru pe care i-l poți face unei peruci.”

Pentru ea, cea mai neplăcută parte a comunității, în momentul de față, este cancel culture, fiind nevoită să se confrunte cu aceasta. Ea spune că zilele acestea este nu doar criticată, ci chiar atacată, pentru orice. De exemplu, unul din personajele la care a făcut cosplay are culoarea pielii mai închisă în original. Un utilizator a început în comentarii o dezbatere cum că ar trebui să stick to her skin color. Crina nu a făcut blackface (machiaj folosit pentru a caricaturiza o persoană de culoare), tocmai pentru a nu insulta persoanele de culoare, păstrându-și culoarea naturală a pielii. Surprinzător, chiar o persoană de culoare care face cosplay i-a luat apărarea.

Pentru Steff, însă, toxicitatea asociată comunității este tendința sa de a se compara cu alții. Obișnuia să pună multă presiune pe ea însăși, în special când făcea poze în cosplay, și ajungea să nu folosească fotografiile, deoarece găsea mereu imperfecțiuni în ele. TikTok-ul a ajutat-o să își amintească motivul pentru care face, de fapt, cosplay: pentru a se simți bine. La convenții, complexitatea costumelor atrage atenția, însă pe TikTok lumea face cosplay cu orice are în casă, ești mai apreciat în funcție de cât de bine intri în personaj.

Steff a participat la prima ei convenție în clasa a opta. A fost foarte impresionată de cosplayurile văzute acolo, așa că, un an mai târziu, s-a întors cu propriul ei costum. Mătușa ei a ajutat-o să aleagă peruci, iar bunica a învățat-o să coasă. Pentru cosplayul Magi de grup, realizat împreună cu prietenii, ea a confecționat opt din cele 11 costume folosite. Desigur, aceste întâlniri sunt și prilej de amuzament de fiecare dată.

Fotografie Comic Con 2018 -Cosplay Magi Grup @ Overheat Facebook

„La Comic Con, în 2018, am făcut cosplay Magi ca grup. Am făcut un skit, iar la final, trebuia să facem toți un cerc în jurul lui Sinbad. O prietenă din grup stătea prea în spate și nu era loc destul. Eram fix în spatele ei, și am privit cum acum era în fața mea, iar în următorul moment era pe jos. Eu am continuat să mă lupt cu Sinbad, am încheiatul momentul și am pozat. Din colțul ochiului am văzut că ceva albastru a reapărut în dreapta mea. Se ridicase la loc și s-a întors să pozeze”.

Prin ce se deosebește comunitatea

Statistic, persoanele de gen feminin sunt mai numeroase când vine vorba de numerele demografice despre cosplay. Conform „New Eventbrite survey reveals convention demographics, spending patterns”, 64% din cosplayeri sunt de gen feminin. Alecu Marian face parte din cei 36% cosplayeri de gen masculin și este din Ploiești, dar locuiește în București.  

Cosplay Karna din seria Fate/Apocrypha
(Fotografie din arhiva personală a lui Alecu)

 „Am fost la primul eveniment în 2013 și am văzut multe persoane deghizate în diferite personaje. Acest lucru m-a inspirat să îmi fac propriul costum, pentru a participa în anul următor. Comunitatea de cosplay este diversă, cu oameni din toate domeniile, avem ce să discutăm când ne întâlnim la convenții. În rest, discutăm pe rețelele de socializare. Comunitatea este foarte primitoare și prietenoasă și mă inspiră să devin mai bun în a crea diferite costume. Sunt multe personaje din anime, jocuri și seriale pe care aș vrea să le aduc la viață. Totuși, găsirea materialelor necesare și prelucrarea lor este dificilă, deoarece necesită foarte mult timp.”

Cosplayul este foarte popular pe rețelele de socializare. Aceasta facilitează comunicarea dintre cosplayeri, pentru a discuta idei, pentru a se ajuta în realizarea costumelor și pentru a ține comunitatea unită. Desigur, ajută și la creșterea popularității generale, ceea ce a scos comunitatea din anonimat. Pe Instagram, hashtagul #cosplay numără peste 42 de milioane de postări, în timp ce pe TikTok a adunat 35 de miliarde de vizualizări totale. YouTube găzduiește aproximativ 16 milioane de clipuri pe această temă.

Dance Cover în costume Sailor Moon

O caracteristică aparte este crossplayul. Acest termen se referă la a face cosplay al unui personaj din genul opus cosplayerului. Este o practică obișnuită, nu reprezintă doar cazuri izolate. Unii o fac pentru amuzament, alții pentru că pur și simplu se regăsesc în respectivul personaj. Crossplayul stârnește dezbateri despre modul corect de a te pune în pielea genului opus, pornind de la haine, păr, gestică, până la modelul corect de lenjerie intimă ce trebuie purtat.

FreckleDoll spune că „L din Death Note este partea mea rațională, Yuri Plisetsky din Yuri on Ice e acel angsty passive aggressive teen care încă mai e pe-acolo, Doll e partea mea mai inocentă și naivă, și tot așa.”, deci se regăsește în diverse personaje, indiferent de gen.

L din Death Note este un geniu introvert, care socializează foarte puțin, pe când Yuri Plisetsky este foarte vulcanic și dă dovadă de multă ambiție când își dorește să realizeze ceva. Doll are o personalitate primitoare, este solemnă și cordială.

Fenomenul este în continuă creștere și în România. Dovadă o fac evenimentele cosplay la convențiile Comic Con din Cluj Napoca și București. Ascensiunea este de înțeles, având în vedere aportul de originalitate, dedicație și estetică pe care o aduce cosplay-ul ca artă.

Leave A Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.