Industria hainelor second hand s-a dezvoltat foarte mult în ultima perioadă și e în continuă creștere. Studiile privind piața hainelor second hand din întreaga lume arată o creștere a acesteia. Conform Statista, din anul 2012 până în prezent, această industrie și-a triplat valoarea de piață, iar estimările arată că până în anul 2023, va ajunge la o valoare de 51 de milarde de dolari.

În urmă cu câțiva ani, era considerat oarecum rușinos să cumperi haine la mâna a doua, iar oamenii preferau să se îmbrace cu haine din piață, deși hainele second hand sunt mai ieftine și de calitate mai bună. Psihologul Claudia Chiorean mi-a explicat cum se raportează cumpărătorii la magazinele de haine second hand.

„Hainele din piață sunt noi, chiar dacă de calitate slabă. Dacă îți cumperi o haină, dincolo de calitatea slabă, are avantajul că e a ta și tu o porți pentru prima dată. E ca o confirmare că ești capabil să te susții financiar. Ești responsabil și matur, și alte elemente care, deși par banale, contribuie la creșterea și menținerea unei stimei de sine. Purtarea hainelor second hand ar putea confirma lipsurile financiare de care se lovește persoana. La nivelul stimei de sine, se înregistrează o scădere.”, spune Claudia Chiorean.

Totuși, de-a lungul timpului, mentalitatea oamenilor în ceea ce privește astfel de îmbrăcăminte s-a schimbat, dovadă fiind creșterea semnificativă a acestei industrii în ultimii ani.

Claudia Chioran spune că „pentru cei care achiziționează astfel de haine și nu există o presiune financiară explicită, funcționează curiozitatea față de moda trecută, față de modelele pe care altcineva le-a purtat. Ar putea exista oameni fascinați de personalitatea altora, așa cum există oameni care colectează diferite obiecte vechi. Tinerii care optează pentru o astfel de variantă, deși ar putea achiziționa haine noi, pot considera actul provocator, interesant sau simpatic. Totuși, motivul pentru care apelează la hainele second hand e de ordin financiar.“

Stil unic, original

În magazinele second hand nu se găsesc două articole identice. Sunt piese unice pe care nimeni nu le mai are. Astfel, îți poți crea un stil autentic. Alondra, o tânără de 19 ani, spune că achiziționează destul de des haine din astfel de magazine. Motivul principal este că acestea îți oferă posibilitatea de a-ți crea propriul stil și nu o să ai haine la fel ca ceilalți. „Nu mă deranjează ideea că hainele astea au mai fost purtate de altcineva. Faptul că le-a mai purtat cineva le conferă hainelor o anumită personalitate. Niciodată hainele noi, expuse pe manechine din plastic, nu vor avea personalitate, în ciuda marketing-ului intens al firmelor producătoare. Acest motiv poate chiar ar face pe cineva să se gândească de două ori în a alege între articole vestimentare noi sau la mâna a doua. Evident că este cool să porți haine noi, dar cred ca este și mai cool să porți haine cu personalitate, cu un anumit istoric.” mai spune aceasta. Găsești aproape orice în magazinele second hand, de la blugi și pantofi la bijuterii și poșete. Îți poți crea o întreagă ținută. La urma urmei, oricum haina nu îl face pe om, deci poți avea un stil plăcut si atrăgător chiar si cu haine SH, doar să știi ce să alegi.

Economisești mulți bani

Un alt avantaj al cumpărării hainelor second hand este economisirea banilor. Prețurile hainelor second hand sunt destul de mici comparative cu cele din mall.

Andreea, o tânără de 18 ani, spune că își cumpără atât din mall, cât și din second hand. Avantajul cumpărării hainelor second hand e că economisești o grămadă de bani. Calitatea e aceeași, dar prețurile diferă foarte mult. „Eu merg mai mult în SH când sunt reduceri. Atunci găsești haine de firmă, de calitate bună la doar 5, 10 lei. De ce să dai 80-90 de lei pentru un tricou când găsești la second hand cu 10-20 de lei unul similar? Ideea principală e că te poți îmbrăca bine chiar și cu puțini bani. De multe ori ai avantaje în cumpărarea de haine SH în defavoarea celor noi, cum ar fi faptul că poți achiziționa haine SH la kilogram, ceea ce e foarte eficient dacă, de exemplu, ai nevoie de niște tricouri, despre care e evident că sunt niște articole vestimentare ușoare. Evident că depinde de la magazin la magazin, dar de multe ori, poți beneficia de oferte foarte bune din partea comercianților de haine la mâna a doua.”

Protejezi mediul

Oamenii ar trebui să fie mai conștienți de impactul fast fashion-ului asupra mediului, întrucât aceste efecte sunt catastrofale. Industria modei are un impact masiv asupra mediului, fiind responsabilă pentru 20% din apele uzate ale lumii, 10% din emisiile de carbon și cantități vaste de deșeuri. O alternativă pentru a reduce din aceste consecințe este cumpărarea de haine din magazinele second hand. Marcel, un tânăr de 20 de ani e de părere că trebuie să ne gândim și la mediu „într-un final, aici trăim… Deci, trebuie să protejăm cât de bine putem planeta. În concluzie ar trebui să fie atenuat acest val de moment al zecilor de modele noi de articole vestimentare apărute parcă peste noapte. Cum să facem asta ? E simplu, lăsăm aroganțele trecătoare și ne concentrăm pe lucrurile care chiar contează, printre care și mediul. Concret vorbind, ce putem face, și ce fac și eu, e să ne reorientăm spre hainele SH, care sunt deja produse.” Acesta mai spune că oamenii ar trebui să evite atât poluarea ca urmare a procesului de producție a hainelor, de la materiile prime și până la produsul final, cât și poluarea ca urmare a aruncării hainelor folosite, care uneori nu sunt reutilizate, și deci ajung prin mediul înconjurător, iar materialele din care sunt produse nu sunt deloc bio-degradabile.

Așadar, există multe avantaje în a cumpără din magazinele second hand. Totuși, unii oameni evită astfel de magazine. Cauzele principale care-i determină pe oameni să nu cumpere haine la mâna a doua este pentru că aceștia consideră că nu e igienic, că e un semn al sărăciei și își permit să își cumpere haine noi.

Leave A Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.