“Nu vă înşelaţi de aparenţe, de vorbe; judecaţi după fapte şi veţi fi siguri că, de veţi căuta un sculptor, nu veţi da peste un tăietor de lemne”. E un citat de Hagop Baronian. Surprinde foarte bine faptul că atunci când urmărim un lucru se întâmplă să dăm peste cu totul altceva faţă de ce ne aşteptam.
Mai concret, vreau să scot în evidenţă problema locurilor de muncă. În urma unei investigaţii recent realizate, am descoperit cum unele firme se folosesc de personal astfel încât să nu existe nici un angajament între părţi. Am ales un anunţ de angajare, în luna Iunie a anului 2014, postat pe un site cu anunţuri, pentru postul de recepţioneră la un salon de cosmetică din Cluj. Am sunat pentru a participa la interviu şi de aici a început aventura.
Sursa: Pagina de Facebook a salonuluiAngajaţi „în probă”
Salonul de cosmetică este situat intr-o zonă foarte aglomerată din Cluj, prin care trec sute de oameni zilnic, mai exact Piaţa Mărăşti. Odată ajunsă la salon pentru interviu, am avut surpriza de a găsi alte patru fete ce aşteptau nerăbdătoare pentru acelaşi lucru. La intrarea în salon şi-a făcut apariţia şi proprietara salonului. Fără prea multe detalii, ne-a explicat ce trebuie să facem pe parcursul unei zile, care este salariul şi că ne va ține pe fiecare în probă până se va decide pe cine va alege. Până la sfârşitul zilei, am rămas singura pe placul proprietarei. De aici până la descoperirea neregularităţilor nu a rămas decât un pas.
Timp de 2 săptămâni, am fost cea care “a ocupat” postul de recepţioneră. Aşteptam să semnez contractual de angajare, dar eram amânată. Ce era dubios era faptul că fetele care sunau în legătură cu postul disponibil din anunţ continuau să fie chemate pentru probă. Trebuia să le instruiesc, să se obişnuiască cu postul.
De ce? Nu ştiam nici eu atunci. Acum, însă, am descoperit că fetele erau chemate pentru a ocupa pe rând postul, astfel încât angajatorul să nu îşi asume nici o responsabilitate. Fetele nu semnau contract de angajare şi lucrau 8 ore pe zi, 6 zile pe săptămână pentru un salariu de 600 de lei. După aşa numită perioadă de probă, plecau cu doar 300 lei în mână.
Neregularităţi
Pe tot parcursul unei zile lucrătoare, se ţine cont de servirea clienţilor şi încasarea banilor în urma serviciilor prestate. Proprietara salonului a dat ordine clare că nu se încasează nimic pe casa de marcat, nu se dă bon, deoarece trebuie să îi apară fiecare serviciu doar în sistemul de pe calculator. Doar în cazul unor persoane dubioase sau persoane mai în vârstă se oferă bonul fiscal, pentru a evita un eventual control de la Fisc.
Aceasta venea zilnic la salon însoţită de animalul de companie şi îl ţinea în braţe atunci când se ocupa de manichiura unei cliente sau îl ţinea în salon, chiar dacă erau clienţi. Conform Ordinului nr 1136 din 27 iunie 2007 privind aprobarea Normelor de igienă pentru cabinetele de înfrumuseţare corporală, emis de Ministerul Sănătăţii Publice, publicat în Monitorul Oficial nr. 484 din 19 iulie 2007, Articolul 2 (13) se menţionează că se interzice fumatul, consumul de băuturi alcoolice, de substanţe stupefiate, precum şi accesul animalelor în cabinet şi este obligatorie afişarea acestor interdicţii într-un loc vizibil.
Sursa:contul personal de Facebook
La închidere, Z-ul arăta zilnic zero.
În toată această perioadă, am constatat următoarele nereguralităţi:
– Nu se oferă bon fiscal clienţilor
– Nu se încasează pe casa de marcat
– Angajaţii primesc un contract în care este trecut un program de 2 ore lucrătoare pe zi, iar în realitate se lucrează 8 ore pe zi, 6 zile pe săptămână
– Salariul oferit de angajator este de 600 de lei, în timp ce salariul minim brut pe economie este de 900 lei/lună din 1 iulie 2014, conform unei HG.
– Prezenţa animalelor de companie
– Nu sunt afişate interdicţii privind accesul cu animale
– Banii se ţineau în casa de marcat, din care administratorul se servea cu orice ocazie, fără să atragă atenţia angajatului, care la sfârşitul zilei suferea plata în cazul unor lipsuri.
Activitatea salonului în realitate versus activitatea salonului în acte
Salonul este activ, cu angajaţi, clienţi fideli şi un profit zilnic de aproximativ 400 lei la salonul de solar şi manichiură şi 500 lei la salonul de coafură şi cosmetică. Însă, la o documentare mai amănunţită, am descoperit că profiturile şi angajaţii nu sunt declaraţi.
Dovezi: Conform informațiilor obținute de la Direcția Generală a Finanțelor Publice a Județului Cluj, impozitul pe profit a fost achitat din data de 05.01.2009 până în 31.01.2013, urmând ca din data de 01.03.2013 să nu mai fie achitat niciun impozit.
Conform informațiilor obținute de la Camera de Comerț și Industrie Cluj-Napoca, firma nu a înregistrat în anii 2010-2012 niciun angajat, având cifra de afaceri 0. În anul 2013, cifra de afaceri a urcat la 11.040, profitul fiind negativ, de -30.853 (reprezentând cheltuielile pentru amenajarea şi utilarea salonului) și înregistrând 2 angajați. Pentru anul 2014, firma nu are înregistrări de venit sau profit, dar nici angajaţi declaraţi, toate fiind pe 0.
În prezent, există un angajat ce ocupă postul de recepţioneră la respectivul salon. Persoana angajată a lucrat în 2013, an în care a fost declarată la Camera de Comerţ, şi a fost reangajată în luna Octombrie al anului 2014, nefiind declarată de către societate. Are un salariu de 600 lei pe lună pentru 8 ore lucrătoare pe zi, adică 48 de ore pe săptămână.
Sursa: www.listefirme.ro
Pe site-ul www.listefirme.ro , firma figurează cu date oficiale publicate în Monitorul Oficial. În anul 2009, societatea a avut suspendată activitatea pe o durată de 3 ani, cauza fiind constatarea neîndeplinirii cerinţelor legale în conformitate cu art. 1,2 si 6 din O.U.G. 116/2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 84/2010, ale Legii 31/1990, republicată, cu modificările si completările ulterioare ale Legii nr. 26/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale Legii 359/2004 cu modificările şi completările ulterioare. În anul 2013, s-a solicitatînregistrarea în registrul comerţului a unor modificări referitoare la: obiecte de activitate pe sedii; reluarea activității firmei din15.01.2013 și înregistrarea datelor din declaraţia tip – model 3 pe proprie răspundere în registrul comerţului.
Cum în România este greu să îţi găseşti un loc de muncă, atunci când îl găseşti nu mai eşti atent şi la ce se întâmplă în jurul tău. Ne trezim înşelaţi, prostiţi şi fără bani în buzunar. Îţi vine în minte să-ţi spui „Aşa-i românul!”, dar nu te consolează. Acesta nu este singurul caz de acest fel. Dacă privim mai atenţi, vom realiza că am mai auzit la posturile de ştiri sau am mai trecut prin situaţii asemănătoare.
Vreau să revin la motto-ul cu care am început şi să spun că, în cazul în care căutăm un sculptor, trebuie să avem grijă să nu dăm peste un tăietor de lemne.