“Am început cu o plăcintărie mobilă…”- spune Flavia Haiduc, amintindu-şi debutul ei în lumea business-ului. Asta se întâmpla acum 4 ani. În prezent, la nici 23 ani, se poate lăuda cu o afacere profitabilă, având împreună cu soţul ei două depozite de electrocasnice second hand şi un magazin de tip outlet.
Cu toate că am tinde să credem că studiază la o Facultate de Business, Flavia e studentă a Facultăţii de Medicină Veterinară din Cluj-Napoca, specializarea inginer chimist, în ultimul an. Spune că se vede lucrând şi în domeniul studiat: “Îmi place şi ce studiez, îmi place să lucrez în laborator, dar mai mult îmi place să fac bani”, afirmă ea râzând.
Febra afacerilor i-a cuprins la doar 19 ani şi au început cu o plăcintărie mobilă, având o rulotă primită de la părinţi. Plăcintăria nu a mers, iar după 2 luni şi jumătate s-au reprofilat. “Am fost pentru un timp bişnitari de maşini, aproximativ 3 luni a durat şi afacerea asta”, îşi aminteşte Flavia zâmbind. După ce şi-au dat seama că nici acest gen de afacere nu îi reprezintă, au decis să îşi deschidă un magazin second hand de îmbrăcăminte în localitatea Gilău. Locaţia nefiind una potrivită pentru promovare, duminica mergeau să îşi vândă produsele şi într-un târg de vechituri din comuna Floreşti. Într-o duminică, a văzut acolo o staţie performantă de călcat haine şi s-a gândit să i-o cumpere mamei sale. Tot atunci, le-a venit ideea să deschidă un second hand de electrocasnice în Gilău. Au aflat că domnul acela avea şi un magazin în Floreşti şi, după ce au negociat preţurile, au hotărât să cumpere mai multe produse, pe care să le comercializeze la rândul lor.
“Tocmai vândusem o maşină şi am cumpărat de 2000 de euro electrocasnice de la acel domn. A fost cea mai proastă idee pe care am putut-o avea.”, îşi aminteşte Flavia, acum amuzată. După ce le-au adus la magazin, fără să le probeze, având încredere în garanţia de 3 luni promisă de furnizor, apare şi primul client. “Deschidem primul televizor, avea o pată în colţul drept, pornim al doilea, se vedea foarte colorat, doar că în dungi, al treilea era cu un punct pe ecran, aveam 6 televizoare LCD în total şi dintre toate doar cel mai mare era ok. L-am vândut, şi pe acela în rate.”, rememorează Flavia întâmplarea. Acela a fost începutul afacerii lor cu electrocasnice second hand. Au reuşit, totuşi, să vândă produsele, doar că la un preţ mai mic decât investiseră în ele şi, observând că e un business care merge mai bine decât cel cu hainele, în scurt timp s-au reprofilat. A urmat planul de promovare pe diverse site-uri de anunţuri, au schimbat locaţia şi au început să se aprovizioneze din mai multe locuri.
“A urmat nunta, mie îmi trebuia casă, lui Marius maşină, de casă nu ne ajungeau banii, de maşină da, dar am zis că nu dormim în maşină şi până la urmă ne-am decis să îi investim pe toţi.” Dacă la început au făcut un PFA (persoană fizică autorizată) pe numele ei, când au deschis depozitul au înfiinţat un SRL-D (societate cu răspundere limitată-debutant). “Statul dă 10000 de euro dacă pui şi tu 10000 de euro să te dezvolţi. Noi încă nu am aplicat pentru fondul respectiv.” Aşa a luat fiinţă “Flamaris Store”. Pentru început, au luat o maşină pentru livrarea mărfii, au închiriat un spaţiu încăpător pentru depozitare şi Marius, soţul ei, a mers după primul camion cu marfă în Germania, investindu-şi toţi banii. Aveau depozitul, aveau marfa, începuseră să vină clienţii, dar nu puteau să aştepte să o vândă pe toată pentru a merge după alta. “Am cerut împrumut şi nu ne-am rugat de nimeni”, spune Flavia. Vânzările creşteau de la o zi la alta, aşa că s-au extins. La doar un an de zile după, au mai deschis un depozit în Cluj-Napoca.
Pentru promovare, pe lângă anunţuri, consideră că i-a ajutat recomandarea clienţilor, încercând să îi mulţumească pe fiecare în parte. “Am reparat produsele vândute, chiar dacă nu ţinea de noi şi apoi am început cu retururile. De fapt, asta ne-a crescut nouă afacerea”. Dacă primul transport de marfă valora 5000 euro, acum primesc de la furnizori marfă în valoare de 15000 euro la un transport.
Tânăra întreprinzătoare consideră că pentru a vinde produsul foarte important e vânzătorul, la început ocupându-se chiar ea de partea aceasta. “Îmi place să vând”, spune surâzând. Crede că cea mai importantă calitate pe care trebuie să o aibă un întreprinzător debutant e curajul de a risca şi viziunea în planul de afaceri. “Asta e partea lui Marius. Deşi eram pe câţiva metri pătraţi, el deja vedea ce o să se întâmple pe viitor.”
În această afacere spune că ea e cea care stimulează vânzătoarele şi promovează afacerea, iar soţul ei e coordonatorul.
Afirmă încrezătoare că se vede făcând comerţ şi pe viitor. Anul acesta şi-a deschis un magazin de tip “outlet” în Floreşti: “l-am continuat pe PFA-ul meu, cu care am început şi am hotărât să mă opresc în momentul în care o să am 10 magazine Flamaris Outlet”.
Foto: cdn4.beinggeeks.com