Poftiți la un picnic în mașină, vă rog!

    Doriți o cafeluță? Un sandwich, ziarul? Chiar și un pui de somn, ca să vă răzbunați pe ceasul ăla nemernic care vă ruinează fiecare zi înainte să înceapă? Nu, nu vorbesc despre întoarcerea în pat, ci chiar despre mașina care vă conduce la școală sau serviciu. Ce mai contează că ne pierdem încet-încet abilitățile și autonomia, când ne putem lăsa conduși de niște roboți care au grijă de noi, nu? Comedia asta neagră nu pare prea îndepărtată în viitor, având în vedere cele mai noi sisteme cu care încep să fie dotate mașinile din ziua de azi.

    Cea mai recentă noutate vine de la Tesla Motors, care a conceput un nou sistem de pilot semiautomat care va putea să schimbe benzile singur, pe baza colectării de informații din trafic și prin simpla activare a manetei de semnalizare de către șofer. Bine că măcar rămânem parțial treji.

    La prima vedere e cool,chiar aș vrea să încerc o dată, să văd cum e. Dar în nici un caz nu aș vrea să „conduc” de acum înainte în stilul ăsta. Încă nu e cazul unui sistem complet automat, mai avem ceva ani în față până se va întâmpla și asta, dar se va inventa cu siguranță. Sistemele actuale insistă ca șoferul să țină mâinile pe volan și te avertizează prin tot felul de semnale dacă nu o faci. Când nici asta nu va mai fi obligatoriu, unde va mai fi plăcerea condusului? Toți anii ăia în care ai acumulat experiență și ai vrut să devii un șofer mai bun se duc pe apa sâmbetei, că doar au grijă roboții să fim mai în siguranță în trafic. Da, siguranța e factorul principal care e îmbunătățit considerabil aici, însă deja mi se pare o exagerare, specifică omului modern, care pare să-și dorească din ce în ce mai mult să ajungă mai rău ca roboții care încep să-l conducă. Adică subjugat de-a dreptul.

    Untitled2

    Sursa: www.teslamotors.com

    E adevărat însă că unele opțiuni noi pot fi foarte folositoare, Cum ar fi frânarea automată în cazul unei coliziuni iminente, care vine clar în completarea airbag-urilor și centurii de siguranță și ajută la salvarea multor vieți. Nimic de comentat aici. Dar să nu exagerăm și să ajungem nici măcar să nu mai ținem mâinile pe volan pentru schimbarea direcției într-o situație absolut normală. O mașină capabilă să preia controlul într-o măsură atât de mare poate fi și vulnerabilă, în același timp. Și atunci ce face un șofer ale cărui abilități sunt clar reduse? Sau în cazul unui accident, pentru că nu pot fi eliminate complet niciodată, cine ar fi de fapt responsabilul? Mașina, șoferul, firma producătoare? Prea multe probleme inutile duse la extrem. Siguranța nu mai cred că e singurul factor care poate fi invocat aici, ci mai degrabă încercarea noastră nebună de a face multitasking și de a demonstra cât de tari suntem.

    Prezența roboților în viața noastră are clar beneficiile și dezavantajele ei, nicio parte neputând fi ignorată complet, dar eu zic totuși să ne păstrăm și să ne folosim la maximum capacitățile cu care am fost înzestrați după atâta evoluție și să nu ne transformăm în niște legume cu pretenții.