Economia Clujului crește rapid, și odată cu ea cresc și micile business-uri ale clujenilor. Unul dintre sectoarele economice care s-au dezvoltat cel mai mult în ultimii ani a fost cel al comercializării de cafea.
Astăzi, opțiunile sunt multiple când vine vorba de a savura o cafea bună sau a încerca ceva nou alături de câțiva prieteni. Cafeaua o industrie în continuă dezvoltare, unde se experimentează masiv cu gusturi și arome în ultimul timp.
Pentru a afla mai multe despre această industrie a cafelei, am discutat cu Marcus Chițea, unul dintre proprietarii unui cunoscut brand de cafea din Cluj, care și-a început povestea în Brașov. „Cafeaua se dezvoltă ca industrie din ce în ce mai mult în ultimul timp. Noi am încercat, atât în Brașov, cât și în Cluj, să ne bazăm pe conceptul de coffee to go. La fel ca multe alte localuri aflaserăm de planul legii antifumat și am preferat să mergem pe ideea de a-ți lua cafeaua cu tine indiferent unde te duci.”
Marius Chițea (foto: pagina personală de Facebook)
Oamenii au fost foarte încântați de această idee a localurilor care oferă cafea to go: „Mi se pare foarte fain să pot intra într-un local aproape de locul de muncă, să îmi iau repede o cafea și să îmi continui ziua. În alea 2-3 minute în care aștept să fie gata cafeaua, mai citesc un e-mail, mai scriu un mesaj. Mi se pare foarte bine că au introdus în Cluj acest concept în aproape toate cafenelele”, ne-a relatat un client pe care l-am întâlnit în local.
Marcus spune că toată povestea cu recipientele de takeaway au reprezentat un avantaj pentru promovarea localului: „Pe partea de marketing, am dezvoltat proiectul cana călătoare, un proiect bazat pe cănile noastre din local, plimbate de oameni prin întreaga lume. A fost fain că au ajuns căni în Statele Unite, Malaezia sau alte țări exotice.”
Interiorul cafenelei Kafea (foto: Cluj.com)
Conceptul de coffee to go s-a dezvoltat puternic în Cluj în ultimii ani la fel cum partea de marketing-ul a însemnat o parte importantă în dezvoltarea micilor business-uri de cafea. Captain Bean, spre exemplu, a început cu o campanie de promovare foarte puternică pe Facebook, dar și cu proiectul lor de ajutorare a copiilor de la Organizația Creștină „Something New”. Misiunea asociației este de a sprijini copiii proveniți din familii defavorizate, pe plan educațional, cultural și artistic, prin programe specializate de tip after school.
Captain Bean (foto: blogdecafea.ro)
Marcus spune că cel mai mult într-o cafenea contează cafeaua folosită pentru prepararea fiecărei cești. „Legat de cafeaua pe care o folosim în localul nostru, noi am reușit să aducem în Transilvania cafeaua Baque. A fost interesant să avem acest parteneriat cu ei, noi le-am făcut și puțină promovare. Nu erau atât de cunoscuți când am semnat noi cu ei, dar cafeaua are un gust minunat. După ce am folosit noi acest tip de cafea, multe alte localuri din Brașov și din Cluj au început să utilizeze același tip de cafea.”
„Cafeaua are un gust fain, se combină bine cu aromele pe care le pun la dispoziție cafenelele din Cluj în general.” spune Radu Tîrnovan, IT-ist la o companie din Cluj.
Ioana Grama, studentă la Facultatea de Geografie și o clientă obișnuită a cafenelelor din Cluj ne-a spus: „Îmi place cafeaua din Kafea pentru că e foarte bună, are un gust fantastic iar prețurile sunt foarte bune în raport calitate-preț.”
„Consider că industria cafelei se dezvoltă. Chiar dacă vorbim despre Big Mama sau Kafea in Cluj, fiecare are povestea ei și gustul unic care te îmbie. Și asta nu se întâmplă doar în Kafea, ci în toate localurile cu cafea bună din Cluj, cum ar fi Enigma sau Joben.”, spune Simona Poenaru, studentă la Facultatea de Psihologie.
Coffee to go – Olivo (foto: tripadvisor.com)
Marcus povestește că, în general, în localurile din Cluj – și nu numai- se formează o legătură strânsă între client și barman/proprietar: „E foarte mișto faptul că avem o comunitate așa de faină la noi. Am înțeles că mai există cafenele care au o astfel de relație specială cu clienții lor, dar la noi asta s-a dezvoltat până în punctul în care am devenit prieteni inclusiv cu părinții brașovenilor din Cluj, spre exemplu, și, când mai mergem acolo, le ducem pachete cu mâncare și haine. E o legătură foarte tare.”
Chiar dacă nu au numărul de clienți pe care îl adună companiile mari, cu siguranță, micile localuri din Cluj vor avea mereu clienți. Promovarea este profesionistă, relația cu oamenii este una specială, iar cafeaua are un gust extraordinar.