Ultimii ani au fost marcați de apariția influencerilor pe rețelele de socializare, care au ajuns să aibă un impact destul de mare asupra modului în care urmăritorii lor își percep viața. Aceeași postare a unei persoane poate stârni emoții diferite în rândul urmăritorilor ei: o fotografie cu o fată care își afișează tenul perfect, le poate determina pe unele dintre urmăritoare să adopte un stil de viață sănătos, pentru a scăpa de problemele tenului, în timp ce în alte fete, această fotografie poate declanșa gânduri negative legate de aspectul lor.
Nu sunt puține fetele care, de-a lungul timpului, au fost afectate de standardele de frumusețe impuse de societate.
Standardele de frumusețe au fost mereu într-o continuă schimbare, fiind stabilite în funcție de societate și cultură. Făcând o simplă analiză, putem observa că societatea contemporană și, în special, media promovează imagini cu femei mereu aranjate, având un ten luminos, lipsit de imperfecțiuni și o condiție fizică de invidiat ca reprezentând standardul de frumusețe.
Aceste imagini sunt vizibile peste tot: în reviste, la televizor, dar cel mai des se regăsesc în mediul online. Majoritatea persoanelor afișează în mediul online o „viață perfectă”: călătorii în locuri exotice, case amenajate după ultimele tendințe și o garderobă din care nu lipsesc hainele de firmă.
Aruncând o privire peste profilurile acestora, putem observa că majoritatea fetelor care au făcut din Instagram un job au câteva lucruri în comun: un ten lipsit de imperfecțiuni, machiaj perfect și o condiție fizică foarte bună. Mâncarea sănătoasă, sportul, o rutină zilnică elaborată de îngrijire a tenului, produsele de machiaj costisitoare, tratamentele faciale și corporale periodice, reprezintă doar câteva dintre „secretele” aspectului la care o mulțime de fete își doresc să ajungă.
Este important să conștientizăm că, de multe ori, postările în care sunt prezentate aceste „secrete” reprezintă doar niște acțiuni de marketing. Prin aceste acțiuni, numite „influencer marketing”, diverse branduri colaborează cu influencerii, pentru ca aceștia să le promoveze produsele pe rețelele de socializare. Publicitatea nu este una evidentă, ci se realizează într-un mod creativ, prin diferite mesaje sau descrieri, care conțin nota personală a respectivului influencer. De aceea, nu putem avea încredere că aceste recomandări vin din experiența personală, trebuie să ținem cont că pot fi doar niște reclame plătite.
Fiind bombardate cu astfel de imagini, fetele obișnuite încep să se îndoiască de calitățile lor, comparându-se, involuntar, cu aceste imagini perfecte. Este normal ca anumite gânduri negative să-și facă apariția, deoarece social media a implementat ideea că trebuie să arăți mereu cea mai bună versiune a ta. Aceste gânduri pot conduce la o stimă de sine scăzută, nemulțumire sau chiar anxietate și depresie.
Ce spun studiile?
Fenomenul comparației cu persoanele de pe Instagram a fost suprins și de publicația Stylist, care a realizat un sondaj în rândul cititoarelor, în legătură cu impactul mediei traționale și a rețelelor de socializare asupra stimei de sine. Rezultatele arată că 83% dintre participante au recunoscut că social media le afectează în mod negativ stima de sine, 39% dintre participante se compară cu femei despre care consideră că arată impecabil fără efort, iar 58% dintre femei spun că social media le-a afectat modul în care sunt văzute și îi văd pe alții.
De asemenea, Amy Slater, profesor asociat la Universitatea de Vest din Anglia, a realizat un studiu, în care 160 de tinere, împărțite în 3 categorii, au fost expuse la postări „#fitspo” (fitness inspiration), citate despre iubirea de sine și o combinație între cele două. Tinerele care au fost expuse la postările despre fitness au înregistrat o stimă de sine scăzută, față de cele care au vizualizat postările despre auto-acceptare, acestea din urmă simțindu-se mai bine în legătură cu aspectul lor. În ceea ce privește categoria care a urmărit ambele tipuri de postări, citatele motivaționale au avut un impact mai mare, în detrimentul postărilor #fitspo.
Cum ne afectează aceste postări stima de sine?
O explicație asupra modului în care ne afectează imaginile care prezintă standardele de frumusețe, promovate de societate și de rețelele de socializare, a oferit-o psihologul și psihoterapeutul Ștefana Tirică: „Noi, ca oameni, compunem societatea. Presiunea de a ne încadra în standardele de frumusețe o resimțim individual, nu este o presiune impusă de societate. După părerea mea, este o presiune mai degrabă impusă de apropiații noștri, de părinții care ne spun de mici unele lucruri, de prietenii care au niște preferințe și cumva ne trag după ei, înspre a obține un anumit ideal.”
În ziua de azi, predomină consumerismul, rețelele de socializare devenind platforme de marketing, prin care se expun „modele” cum ar fi familia Kardashian, care promovează operațiile estetice și substanțele pentru slăbit.
Există studii care au demonstrat că inclusiv diferența între pozele pe care le postăm și realitate, poate să creeze o diferență în modul în care ne percepem, care să ducă spre depresie: „În urma unui workshop pe tema tulburărilor de alimentație, am descoperit că există strategii prin care se poate obține o altă imagine a sinelui. Adică, indiferent de ce formă corporală ai, dacă stai într-o anumită poziție și într-o anumită lumină, poți arăta complet diferit. Expunerea neîntreruptă la rețelele de socializare ne face să creăm o discrepanță între ceea ce suntem cu adevărat și ceea ce dorim să fim”, afirmă psihologul.
În ceea ce privește comparația cu modelele de pe rețelele de socializare, aceasta apare în mod spontan, dar unele persoane sunt mai predispuse să se angajeze în mod constant în aceste gânduri negative, în funcție de mediul în care au copilărit și modelele pe care le-au avut în jur.
Comparându-ne cu ceilalți, ne motivăm să evoluăm, dar la un moment dat, apare comparația injustă. Deosebirea dintre noi și modelele perfecte la care ne expunem, ne face să ne gândim constant că nu putem să arătăm într-un anumit fel, astfel devenind nemulțumiți de aspectul nostru. Atunci apar emoții precum dezamăgirea, tristețea și frustrarea. De aici pot apărea complicații severe, cel mai des întâlnite fiind tulburările de comportament alimentar și depresia. Aceste complicații necesită mult timp și resurse pentru a putea să fie vindecate.
Pentru a nu lăsa imaginile din media să ne afecteze modul în care ne percepem propriul aspect, psihologul recomandă să ne mutăm atenția pe lucrurile care contează mai mult pentru noi, să ne setăm propria grilă de valori în viață și să încercăm să ne ocupăm cu dezvoltarea abilităților: „Este mai important să stabilim ce ne face fericiți și să ne axăm pe o dietă echilibrată, care să ne ofere toate substanțele de care avem nevoie pentru a fi sănătoși. Sănătatea fizică ne ajută să obținem ceea ce ne dorim cu adevărat în viață.”
Câteva experiențe
Pentru a afla cum sunt văzute standardele de frumusețe promovate în media și ce impact are conținutul influencerilor asupra tinerelor, am stat de vorbă cu câteva fete, care au împărtășit experiențele lor în legătură cu acest subiect.
Denisa are 22 de ani și studiază Științele Politice. Ea consideră că standardele de frumusețe care sunt promovate în media nu doar că sunt imposibil de atins pentru majoritatea, dar sunt și costisitoare: „dacă ar fi să mă uit pe Instagram, sigur pot găsi 20 de fete care arată exact la fel: buze cât mai pline, expresii înlemnite și pomeți ridicați.”
Mărturisește că i-a luat destul de mult timp până a înțeles că fetele care postează zilnic pe Instagram nu sunt perfecte, ci își modifică de cele mai multe ori fotografiile cu ajutorul programelor sau își fac intervenții fizice (operații, botox, fillers). Este de părere că fiecare om are dreptul să se afișeze așa cum își dorește, iar persoanele care se afișează pe rețelele de socializare sunt urmărite tocmai pentru că promovează un stil de viață ce reprezintă o fantezie pentru oamenii de rând.
Denisa este pasionată de machiaj și folosește Instagram și pentru inspirație. Spune că pozele pe care le vede și pe care încearcă să le reproducă sunt mereu editate, „totul e la locul lui, blendingul e perfect”. Încercând să reproducă machiajele și constatând că nu îi ies precum în poze, Denisa și-a pus la îndoială abilitățile, considerând că poate nu este destul de pricepută sau are nevoie de produse mai bune, pe care le vede pe Instagram sau YouTube. Asta a determinat-o să își îmbunătățească tehnica și să editeze fotografiile pe care le postează, în așa fel încât să fie mai luminoase și clare: „nu îmi blurez fața, din contră, încerc să normalizez un ten cu pori, cu textură”.
În ceea ce privește persoanele pe care le urmărește, Denisa este atentă în alegerea acestora. A încercat anumite produse recomandate de influenceri (dacă erau sub 50 de lei), dar numai după ce s-a documentat cu privire la respectivele produse, afirmând că nu poți avea încredere în totalitate în recomandările cuiva.
Pentru Denisa, frumusețea înseamnă „să te uiți în oglindă și să îți vezi nasul mare și porii și picioarele mici și să știi că ești okay, că nu e nimic greșit cu tine și că, mai mult, e ceea ce te face diferit de restul. Frumusețea stă în gesturi, în atitudinea ta și în puterea de a te accepta pe tine și pe ceilalți. Ești frumos când ești tu.”
Anastasia are 21 de ani și este studentă. Spune că observă la influencerii pe care îi urmărește că încearcă să promoveze ideea de body positivity, postează citate motivaționale, iar descrierile fotografiilor o fac să se gândească că și fetele frumoase de pe Instagram au complexe și lucrează la self love, ca orice altă fată. Anastasia spune că se identifică cu ele și are o stare momentană de bine, dar apoi, în alte postări, vede siluete și fețe perfecte și mărturisește că e greu, ca fată, să nu se compare cu ele.
Ea consideră că un influencer care are un impact mare asupra acestui subiect, și care nu o dezamăgește niciodată, este Patricia Blaj. Anastasia spune că postările ei o ajută să își accepte corpul și să nu se mai chinuie să arate într-un anumit mod: „Chiar știe ce zice și, cel mai important, crede ce zice, e foarte autentică și cred că ajută multe fete nemulțumite de imaginea lor.”
Din perspectiva Anastasiei, frumusețea ține de unicitatea persoanei: „Nu există 2 persoane în lume care să fie exact la fel, și asta mi se pare minunat. Și chiar dacă sună foarte clișeic, personalitatea, adică interiorul, chiar contribuie foarte mult la imaginea de ansamblu a unei persoane și poate să influențeze cât de frumoși suntem văzuți de alți oameni. Și, oricum, până la urmă, e adevărat și că frumusețea stă în ochii privitorului.”
Maida are 26 de ani și își împarte timpul între job și cele două licențe pe care le pregătește.
Din punctul ei de vedere, frumusețea aparține tuturor, dar are caracter identitar. Mai mult, accentuează că secretul frumuseții constă în raportarea trendurilor la propria persoană, aici intervenind rolul liderilor de opinie. Aceste modele trebuie să fie capabile să transmită informații concrete, testate, prezentând atât efectele benefice, cât și cele negative ale unei alegeri de orice tip: „Până la urmă, standardele frumuseții se transformă în adevărate vulnerabilități, dacă informația cu privire la acestea nu implică adevărul în toată complexitatea lui.”
Există influenceri români de la care a acumulat de-a lungul timpului informații prețioase, dar până să ajungă o urmăritoare fidelă a acestora, a trecut prin filtrul personal numeroase persoane. De la ioana114, a învățat că machiajul poate fi un adevărat aliat în drumul pentru construirea stimei de sine: „Machiajul trebuie să scoată în evidență trăsăturile frumoase, în consecință, trebuie să ne concentrăm mai mult pe aspectele pozitive și mai puțin pe acoperirea defectelor.”
Maida recunoaște că este una dintre fetele care au căzut în capcana „perfecțiunii” portretizate de media, iar drumul până la acceptarea propriei persoane a fost unul lung și anevoios: „Societatea și ideile despre frumusețe au făcut ca un simplu interviu sau o simplă fotografie, să devină cel mai mare coșmar al meu, iar privirea plecată pe stradă sau ascunderea feței cu mâinile să se transforme în adevărate automatisme.”
Odată cu trecerea timpului, a observat că până și modelele care promovează perfecțiunea sunt imperfecte, dar până la această conștientizare și acceptare, a aruncat mulți bani pe geam pentru diverse produse nefolositoare.
Consideră că este important să cauți o persoană cu care să te identifici și de la care să ai ceva de învățat, iar personalitățile din mediul online ar trebui să fie ghidate de o datorie morală și orice videoclip sau produs promovat, ar trebui să fie fundamentat pe onestitate și experiență.
Adelina are 21 de ani și studiază Biotehnologiile Industriale. Rețelele de socializare au un impact destul de puternic asupra ei, deoarece urmărește în mod constant postările, blogurile și clipurile unor persoane din mediul online.
Ea consideră că influencerii încearcă să-și producă o imagine lipsită de imperfecțiuni. Aceștia afișează pe internet doar părțile bune ale vieții lor, prin intermediul clipurilor editate și al pozelor cu nenumărate filtre: „Astfel, noi cei de acasă, ajungem poate să constatăm că viața noastră nu se apropie nici pe departe de viața lor, ei portretizând o viață de N ori mai interesantă decât a noastră, fetele arătând perfect în fața camerei zilnic. Toate acestea ne pot crea insecurități, stimă de sine scăzută sau anxietate.”
Adelina încearcă să nu se lase copleșită de gândurile negative, motivându-se că, într-o zi, ar putea să se bucure și ea de viața pe care o prezintă personalitățile de pe rețelele de socializare: „Văzând constant fete cu tenul curat, mă motivez, spre exemplu, să mănânc mai sănătos sau să beau mai multă apă ca să scap de acnee. Când văd influenceri călătorind în destinații exotice, mă motivez să studiez mai mult la facultate și să urmez o carieră de succes.”
Deși urmărește de câțiva ani persoane care promovează diferite produse de îngrijire a tenului, și-a dat seama că majoritatea produselor pe care influencerii le laudă nu le-au fost de un adevărat folos, ci reprezintă doar strategii de marketing și publicitate plătită.
Este conștientă că, zi de zi, milioane de fete se străduiesc să combată diferite probleme ale tenului cu produse găsite pe Instagram, promovate de fete care poate nu au avut niciodată probleme reale în legătură cu acest subiect: „Femeile care le urmăresc ajung să se descurajeze sau să cumpere produse inutile, care de fapt nu le sunt de ajutor. În această situație m-am regăsit și eu de nenumărate ori, de aceea consider că este foarte important să te informezi despre ceea ce dorești să achiziționezi, înainte de a arunca banii.”
Concluzia acestor discuții este că frumusețea nu ține de standarde, ci este văzută diferit de fiecare. În ceea ce privește influencerii, trebuie să alegi cu atenție persoanele pe care să le urmărești în mediul online, persoane cu care să te poți identifica din anumite puncte de vedere și care să te motiveze să devii o versiune mai bună a ta, pentru tine, dacă asta e ceea ce îți dorești. De asemenea, este bine să urmărești oameni care promovează ideea de self love și acceptare, pentru a nu cădea în spirala emoțiilor negative.
Este esențial să conștientizăm că fiecare om are imperfecțiuni. Toți suntem unici și avem nevoi diferite, de aceea, atunci când vrem să încercăm un produs, o dietă sau o rutină zilnică, să ne documentăm cât mai bine, pentru a afla dacă acel lucru ni se potrivește, și nu doar să urmăm orbește vorbele vreunei personalități de pe rețelele de socializare. Și, cel mai important, să nu lăsăm societatea să definească ceea ce suntem.