Examenul maturității, pe timp de pandemie

    Bacalaureatul este considerat un prag important în viața oricărui adolescent și doar ideea că marchează „trecerea la maturitate” este un motiv îndeajuns de puternic să stârnească emoții oricărui elev care urmează să treacă prin această experiență. Dintotdeauna s-a pus multă presiune pe susținerea acestui examen, atât de multă presiune încât cuvântul „Bacalaureat” în sine parcă a căpătat o anumită greutate.

    În condițiile actuale, când întreaga lume s-a schimbat și continuă să se schimbe, modelându-se fiecare aspect al vieții sub semnul cuvântului „izolare”, rămâne de văzut dacă Bacalaureatul încă este cel mai de temut obstacol din viața unui licean sau dacă a devenit un simplu examen, a cărui dificultate s-a mai diminuat în comparație cu problemele cu care se confruntă lumea pe timp de pandemie.

    De pe data de 11 martie, activitatea școlară a devenit un set de încercări și de incertitudini, fiind din ce în ce mai greu, atât pentru elevi, cât și pentru profesori, să se concentreze pe ceea ce contează, pentru că educația nu s-a mai putut desfășura în condițiile în care eram cu toții obișnuiți.

    Inițial, părea că școlile vor fi închise temporar, urmând ca elevii să își continue cursurile și pregătirea pentru examen în mod normal, după terminarea vacanței de Paști. Evoluția pandemiei, însă, a făcut imposibilă reluarea cursurilor, autoritățile luând decizia de a suspenda activitatea unităților de învățământ pentru restul anului școlar.

    O certitudine care a reușit să rămână în picioare în tot acest val de schimbări este susținerea examenului de Bacalaureat, ale cărui probe vor începe în data de 22 iunie. Unele țări europene, precum Franța sau Olanda, au renunțat la susținerea examenului final al învățământului preuniversitar, optând pentru finalizarea studiilor pe baza mediilor obținute pe parcursul anului școlar. Într-o conferință de presă, ministrul Educației, Monica Anisie, a declarat că decizia de a susține, în continuare, Evaluarea Națională și Bacalaureatul a fost luată pe baza cererilor din partea părinților și a profesorilor: „Sunt voci care susţin acest lucru şi sunt voci ale părinţilor şi elevilor, care susţin că tocmai, nu trebuie să renunţăm la aceste examene naţionale […]. Am primit, la minister, numeroase petiţii în sensul acesta.”

    Examenele vor fi organizate respectând normele de protecție. Conform ministrului Educației, cel mai probabil, elevii vor purta măști și vor fi maxim 10 elevi în fiecare sală de examen, distanțați fizic.

    Sursa foto: Pexels.com

    Cum se simt elevii care, în mai puțin de două luni, vor susține examenul maturității? Cum merg pregătirea pentru Bac și izolarea la domiciliu împreună? Unii dintre ei văd izolarea la domiciliu ca pe un avantaj, având mai mult timp să învețe singuri nu numai pentru Bacalaureat, dar și pentru admiterile care urmează.

    Cezar, elev în clasa a XII-a în Târgu-Mureș spune despre această perioadă că este benefică pentru elevi, deoarece au mai mult timp pentru a reflecta asupra a ceea ce își doresc să facă mai departe. În plus, el adaugă că: „Avem timp să ne exersăm forța de muncă pe care ne-o impunem noi, adică nimeni nu ne mai împinge în mod direct să învățăm, să facem, să citim, doar noi putem face asta, iar acest timp este foarte benefic pentru așa ceva. Aspectul negativ este că ne-am distanțat într-o oarecare măsura de toți prietenii și nu vom mai avea un sfârșit de liceu așa cum ni-l imaginam.” Deși există un regret că absolvenții nu vor mai avea parte de un banchet, unii elevi apreciază mai mult faptul că perioada de izolare le oferă timp pentru a se concentra pe pasiunile lor, dar și pentru a-și pune la punct materia pentru examene.

    Din Sibiu, Flavia ne spune despre experiența care urmează: „E bine și rău în același timp. E bine totuși că procedurile vor fi destul de stricte și o să le fie acordată mai multă atenție. Nu am emoții și mă bucur că până la urmă o să dăm examenul, altfel ne-ar fi afectat destul de mult mai departe la facultate. E mai rău pentru cei de la sate, poate nu au parte de toată pregătirea de care au nevoie din cauza accesului limitat la tehnologie și internet”. Flavia, împreună cu mulți alți elevi de clasa a XII-a, speră că situația de criză prin care trec să fie un factor care să reducă dificultatea subiectelor de examen.

    Tot un viitor absolvent de liceu, Rareș din Blaj, mărturisește că, având în vedere circumstanțele date, Bacalaureatul nu mai reprezintă un factor atât de mare de stres: „Sunt conștient că urmează un eveniment destul de important în viața mea, dar, cu toate astea, cred că eram mai stresat la începutul anului școlar sau în clasa a XI-a decât sunt acum. În toată situația asta mi-a oferit o perioadă de introspecție și m-a ajutat să realizez că Bac-ul nu e așa important pe cât te face societatea să crezi. Evident că nu o să mă culc pe o ureche sau să nu îi acord nicio importanță acestui eveniment.” Rareș spune că a încercat să își ocupe timpul cu activități cât mai productive, de exemplu pregătindu-se pentru admiterea la facultate. Elevul adaugă un sfat pentru toți colegii lui: „Până la urmă, nimeni nu ar trebui să fie atât de stresat în legătură cu Bac-ul încât să îi afecteze sănătatea.”

    Pentru Minodora, elevă la un liceu din Vâlcea, această experiență este una plină de incertitudini, carantina nefiindu-i de ajutor în pregătirea pentru examene: „În perioada aceasta, încerc foarte mult să mă concentrez pe ce am de făcut și să mențin o atitudine pozitivă, dar am și momente în care simt că nu am făcut niciun progres din cauză că nu mai primesc îndrumarea pe care o primeam la școală și sunt mai mult pe cont propriu sau am avut momente în care am m-am simțit neputincioasă în ceea ce privește examenul.” Un motiv de îngrijorare pentru Minodora este presiunea și nesiguranța pe care le simte din partea profesorilor, deși, spune eleva, cadrele didactice încearcă sa îi ajute cât de mult pot.

    Sursa foto: Pexels.com

    Diana Rusu, profesor de franceză la un liceu din Botoșani și diriginte la clasa a XII-a, ne împărtășește părerea sa despre examenul de anul acesta, din prisma unui cadru didactic care încearcă să își ajute elevii să treacă peste această perioadă: „Elevilor le-ar fi mai greu să treacă examenul de bacalaureat peste câteva luni, cunoștințele se pierd, competențele de asemenea. Pe de altă parte, nu putem considera examenul de bacalaureat din acest context ca fiind unul obișnuit. Pe primul loc stă sentimentul de frică, ce s-a creat foarte repede și firesc în noi atunci când vorbim de alăturarea mai multor de oameni și expunerea la un risc. Un alt factor ar fi purtatea măștii timp de cel puțin 4 ore, ceea ce reprezintă un factor de disconfort alăturat emoțiilor examenului. Cred că Bacalaureatul de anul acesta va fi caracterizat de temeri.”

    Despre toată această experiență cu totul nouă a examenului de Bacalaureat, este cert că aduce emoții și griji în plus față de cele legate de dificultatea subiectelor și de note, care vin în mod normal. Cu toate acestea, elevii, viitori absolvenți de liceu, găsesc și aspectele pozitive ale noilor condiții în care se desfășoară examenul, profitând de timpul liber pe care îl au în plus, pentru a învăța, pentru a descoperi ce vor să facă după terminarea liceului și să se pregătească de admiteri, dacă nu au reușit până acum.