Amintirile sau experiențele noastre pot fi readuse la viață printr-un simplu miros ce a rămas întipărit la locul lui, în mintea umană. Acesta apare poate când ne așteptăm mai puțin și trezesc amintiri despre locuri, persoane sau clipe. Procesul este numit memorie olfactivă și ne oferă ocazia să revizităm momentele trăite în trecut.

Mirosurile pot declanșa emoții care ne influențează starea de spirit. Acest lucru se datorează conexiunii dintre aria olfactivă și hipocamp, explică medicul specialist în neurologie Simina Barac. Totodată, conexiunile ariei olfactive sunt multiple. De ea sunt conectate sistemul limbic, cu rol în reglarea emoțiilor, hipocampul, care este centrul memoriei, aria postremă, prin care este declanșat reflexul de vomă, și hipotalamusul, pentru senzația de foame si sațietate.

Conexiunile sistemului olfactiv cu sistemul limbic sunt directe, ceea ce diferențiază mirosul de alte sisteme senzoriale. Această conectivitate este una puternică, prin care se explică legătura dintre simțul olfactiv și emoții. O parte a sistemului limbic este cortexul olfactiv, cu ajutorul căruia amintirile sunt formate și stocate prin intermediul legăturilor sale cu amigdala și cu hipocampul. De asemenea, răspunsurile emoționale sunt reglate cu ajutorul hipotalamusului, o altă structură a sistemului limbic.

Astfel, dispoziția noastră poate fi schimbată foarte ușor de simțul olfactiv, deoarece, atunci când întâlnim un nou miros, îl asociem în mod involuntar cu o persoană, un obiect, un anumit moment, ce se transformă ulterior în amintire. Acest lucru a fost dovedit printr-un experiment făcut de Rachel Herz, expert în știința psihologică a mirosului. Studiul a fost realizat alături de colegii săi la Universitatea Brown, în anul 2004. La experiment au luat parte cinci femei. Acestea au mirosit două categorii de parfumuri: unele pe care le cunoșteau și le asociau o amintire plăcută și altele pe care nu le-au mai simțit niciodată. A fost înregistrată o activitate mai mare a creierului atunci când femeile au mirosit parfumul cunoscut, ceea ce atestă faptul că emoțiile sunt puternic legate de simțul olfactiv.

Un alt experiment este cel realizat de autoarea Catherine Sarah Young, în anul 2012, deoarece i s-a întâmplat de multe ori să retrăiască amintiri datorită simțului olfactiv. Aceasta a invitat mai multe persoane și le-a oferit carduri cu diferite mirosuri care au fost obținute prin microencapsulare, un proces prin care mici particule sunt păstrate într-un strat de acoperire. Participanții au fost rugați să descrie mirosul și amintirea sau obiectul la care se gândesc, în timp ce aveau ochii închiși. Experimentul a condus la asocierea mirosului de căpșuni cu amintiri din copilărie, a cauciucului ars cu vizitele la dentist sau a usturoiului cu o anumită persoană. Alte mirosuri au generat amintiri mai puțin specifice. Cel al plantei de ceai a declanșat gânduri legate de iarnă, iar mirosul de aer proaspăt a condus chiar la asocieri cu o culoare, roz-piersiciu.

memoria olfactivă în viața de zi cu zi

Parfumul este, probabil, cel mai întâlnit tip de miros capabil să ne stimuleze emoțiile. Alice Constantinescu este studentă la Media Digitală, în cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. Ea a povestit despre cum i s-a întâmplat destul de des să lege un parfum de un sentiment, de o amintire: „atunci când un miros e legat de un sentiment puternic, el devine capabil să mă facă să văd momentul respectiv în detaliu. Mă uit la amintiri ca la un film.” Într-o vară, Alice descoperise un parfum cu miros de paciulie, lavandă și vanilie. I-a plăcut de prima dată când l-a simțit, iar seara în care l-a purtat i-a rămas întipărită în minte: „poate pentru că nu mai simțisem parfumul ăla niciodată, mă simțeam unică purtându-l.” Nemaigăsind parfumul pentru a-l cumpăra, Alice a rămas o perioadă de timp doar cu amintirea acelei seri. Întâmplarea a făcut ca ea să primească ulterior parfumul, de ziua ei, iar când l-a deschis, amintirile au revenit: „Starea simțită atunci, încrederea din seara aceea de vară au revenit odată cu el.”

Pe lângă clipe frumoase, parfumul ne determină să ne gândim și la anumite persoane. Andreea Ivan, studentă la litere în Timișoara, a explicat cum tot într-o vară, când își purta parfumul, l-a întâlnit pe prietenul ei. Acum, de fiecare dată când simte acest miros, se gândește la el și la momentele petrecute împreună: „eram dată cu Miss Dior și acum îmi amintește de începutul relației”.

Lui Andrei Bartoș, student la UBB în Cluj, brânza Almette îi declanșează un mecanism similar. La Electric Castle, el și prietenii săi au rămas fără mâncare. Tot ce se găsea în frigider era lapte, roșii, paste și Almette. Planul inițial era să gătească pastele, dar ceilalți au reușit, între timp, să-și stăpânească foamea cu ceva, iar Bartoș a rămas singur. Soluția a fost să fiarbă roșiile, adăugând Almette, sare și piper. Mirosul brânzei topite i-a rămas întipărit în minte, iar acum îl asociază cu clipele faine de la festival: „de fiecare dată când avem Almette în casă și-l miros, îmi amintesc de momentul ăla și toată experiența de la Electric Castle, toate chefurile și toată muzica.”

Utilizatorii subredditului r/nostalgia, o comunitate online dedicată discuțiilor despre „zilele bune”, spun că că anumite mirosuri le aduc aminte de copilărie, de orașul natal, de bunici: „Am multe pe care le pot numi, iar majoritatea provin din orașul în care am copilărit. Mirosul ciocolatei de la See’s Candies îmi amintește de bunica mea (iubea ciocolata)”, afirmă utilizatorul hiccup90. De asemenea, utilizatorul liverwurstandie susține: „câteodată, subsolul meu are același miros cu cel al bunicii mele”.

În aceeași notă, yothisonrighthere a povestit că păstrează sticluțele vechi de parfum pentru a se putea întoarce în timp prin intermediul mirosului. Parfumul generează cel mai lung efect de memorie, iar astfel mirosul ne poate influența starea de spirit.

Cato865 spune că „iubește mirosurile care aduc amintiri”. Recent, mama sa îi povestise despre cum a găsit o veche sticluță de parfum pe care mătușa ei, Edna, o folosea.

Un alt exemplu ce conduce la amintiri din copilărie a fost al utilizatorului –_-_—_-, căruia mirosul săpunului Palmolive îi amintește de casa bunicii sale. El a mărturisit că nu s-a gândit niciodată la acest lucru în peste 20 de ani, până s-a întâmplat să cumpere săpunul. Acum doar Palmolive folosește.

Răspunsurile au continuat cu mirosul ploii, al portocalelor, al teilor, până la mirosul fixativului, al markerelor sau al berii, iar în spatele fiecăreia se ascunde o experiență unică.

Mirosul este primul simț pe care l-a dezvoltat specia umană. Spre deosebire de alte simțuri care se uzează în timp, el rămâne constant pe tot parcursul vieții. Acest lucru se datorează celulelor receptorilor olfactivi, care se află într-o continuă regenerare. Astfel, diferite parfumuri vor rămâne o cheie spre trecut, o cale de a retrăi amintiri dragi. Dacă nu v-ați gândit la asta până acum, încercați să mirosiți o veche sticluță de parfum și vedeți unde puteți ajunge. Călătorie plăcută!

Foto articol: Mouse23 pe Pixabay

Leave A Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.