Ligier European Series

    Încă din copilărie, Tudor Triponescu, în vârstă de 22 de ani, este pasionat de tot ceea ce înseamnă mașini și inginerie. Nu știe exact când au început să-i placă mașinile, ci doar că s-a trezit cu ele în brațe și au devenit o interacțiune plăcută: „La doi ani, când m-am cățărat pe fotoliu, am luat o revistă cu o mașină pe care tata o lăsase acolo și când s-au întors părinții mei, m-au găsit răsfoind-o.” 

    Copilăria lui Tudor, poreclit Tripi de prietenii săi, i-a adus în cale mașini la tot pasul, stârnind o emoție și o atracție aparte pentru comunitatea auto: „Îmi aduc aminte, în 2004, când m-am mutat în București din Timișoara, am stat câteva zile într-un hotel cu mama și tata, iar la parter era un Subaru Impreza STI nou nouț, albastru cu jante aurii. Mereu mă opream și mă uitam la el, mi se părea cea mai frumoasă mașină văzută vreodată.”

    Tripi a studiat Politehnica, cu specializare în Inginerie Industrială și Robotică și cu predare integral în limba engleză. Deși nu a fost drumul pe care ar fi dorit să-l urmeze, căci era convins că nu vrea să urmeze Politehnica, s-a dovedit a fi o alegere bună în final: „Mi-ar fi plăcut, totuși, să mai stau un an acasă degeaba, dar, în același timp, mă gândesc că fiecare decizie pe care am luat-o m-a adus aici, iar în caz contrar nu aș fi făcut ceva cu adevărat util.” Tânărul spune că nu este o facultate ieșită din comun și nu are legătură cu mașinile, deși a avut două materii legate de acest subiect, în care a acumulat cunoștințe de bază: „La facultate am învățat cum se fac roboți, cum să proiectez linii de asamblare în fabrici, controlul calității și câteva materii legate de (cultura n.red.) antreprenorială.”

    Fotografie realizată de părinții lui Tudor

    2016, anul schimbării

    În 2016, Tripi intră în comunitatea auto printr-o serie de evenimente MotorSport care i-au schimbat atât în mod direct, cât și indirect, alegerile în viață. Fiind înconjurat în permanență de oameni pasionați de mașini, tânărul a avut parte experiențe unice. „În 2016, am cunoscut câțiva băieți la Campionatul Național de Drift și, uimiți de câte lucruri știu pentru vârsta aia, mă mai luau cu ei la evenimente și îmi explicau noțiuni sau experiențe aparte.”, spune acesta. Cu timpul, cunoștințele și cercurile de prieteni au devenit tot mai generoase, Tripi reușind să cunoască piloți, de la care a avut de învățat cel mai mult.

    Ce înseamnă să fii inginer de curse?

    În 2020, Tripi a devenit inginer de curse, o schimbare majoră în viața lui. Rolul său nu este unul atât de des întâlnit. Ca inginer de curse, acesta se asigură că datele și telemetria, adică măsurarea și transmiterea corectă a informației la distanță, sunt corecte, pentru a atinge cele mai bune rezultate atât din partea mașinii, cât și a piloților. Ia decizii bazate pe aceste date, împreună cu mecanicii și piloții, decizii ce privesc setările mașinilor de curse, iar comunicarea este mediată prin stație, oferind date utile, în timp real. „Trebuie menționat că atunci când ești pilot, într-o cursă nu e ca în jocuri. Tu nu știi pe ce loc ești, cât de cald e, dacă urmează să plouă, dacă scoți un timp bun față de restul concurenților, cât mai ai până la mașina din fața ta sau din spatele tău și așa mai departe.”, spune Tripi. De aceea, strategia folosită de către acesta trebuie să fie una perfect calibrată, iar în caz contrar, se recalculează erorile planului, în funcție de cum evoluează cursa sau evenimente neprevăzute.

    BlitzWolf Racing Team Caption

    Tânărul mărturisește că „rolul unui inginer de curse într-o echipă a devenit mult mai recunoscut și important în ultima vreme, odată cu apariția senzorilor de precizie înaltă pe mașini.” În urmă cu zeci de ani, aceste tehnologii erau prezente la un nivel înalt, doar pentru echipele cu un buget foarte mare, care își permiteau astfel de setări de performanță. Este de datoria inginerului să se folosească atât de date, cât și de feedback-ul pilotului pentru realizarea unor setări bune, setări ce constau în: schimbarea comportamentului suspensiei, calibrări ale motorului și aerodinamicii. Astfel, inginerul de cursă caută soluții pentru a spori performanța mașinii pe circuit și pentru a-i oferi pilotului o mașină competitivă. Spre exemplu, pe ploaie, se schimbă inclinația aripii spate, se trece la o mapare mai slabă a motorului, iar dacă mașina permite, se optează spre un mod de ABS și control al tracțiunii mult mai pronunțat.

    Inginerul de curse este persoana care păstrează o legătură directă cu pilotul cursei. El analizează cu atenție configurația circuitului pe care se va desfășura cursa prin programe software profesionale. Acesta va evidenția modul în care se va comporta mașina pe circuit, în funcție de configurația acesteia și pilotaj, pe baza căruia inginerul de cursă va stabili setările inițiale ale mașinii. Astfel, inginerul de cursă, împreună cu ceilalți ingineri ai echipei, vor realiza o simulare care va expune posibila performanță din calificări și strategia ideală ce va urma să fie aplicată. Acestea nu au o importanță majoră și nici nu se compară cu datele reale obținute în sesiunile de antrenamente.

    De asemenea, pe lângă misiunea de a verifica datele tehnice obținute, inginerul de cursă trebuie să țină cont și de feedback-ul primit de la pilot în timp real și să-l informeze pe acesta cu privire la poziția ocupată în clasament. Inginerul de curse trebuie să ia decizia potrivită la momentul potrivit, în funcție de comportamentul mașinii și al pneurilor.

    „Echipa din care fac parte acum se numește Cube Racing, fiind a doua echipă la care lucrez. Înainte, am lucrat cu BlitzWolf Racing, timp de doi ani, cu un Porsche911 GT3 Cup. Acum, alături de Cube Racing, lucrez cu mai multe mașini, fiind o echipă care se ocupă de mai multe proiecte. Eu răspund de un Ligier JS2 R, o mașină franțuzească mai puțin cunoscută printre modelele bipost.”, povestește cu entuziasm Tudor.

    BlitzWolf Racing Team

    „It’s show time!”

    „Atmosfera la curse este una plăcută, însă nu este pentru oricine.”, zice Tripi. Cursele înseamnă condiții meteorologice și evenimente neașteptate. Este nevoie de dedicare și disciplină pentru astfel de manifestări: „Stai în frig, stai în ploaie. Chiar ultima mea cursă, de la Târgu Mureș, s-a ținut pe ninsoare. Și este aprilie, totuși…”. Acesta spune că atmosfera este una aparte și că cel mai mult îi place când începe o sesiune de calificări sau o cursă în sine. Sunetul pistolului pneumatic care strânge roțile, motoarele pornite si anunțurile din difuzoarele circuitului sunt trăiri speciale, care nu pot fi înțelese de oricine. „Îmi pun căștile pe cap, facem un test dacă ne auzim între noi – It’s show time! – și îi dăm bătaie.”

    Odată cu acest tip de curse, ajungi călătorești mult, căci sunt răspândite la nivel global. Tripi și-a desfășurat activitatea mai mult pe teritoriul țării noastre, la MotorPark, un circuit la 77 km de București, iar anul acesta pentru prima oară și la Târgu Mureș, la Transilvania Motor Ring. Mai departe, urmează țări precum Italia, Franța, Belgia și Portugalia, locuri în care Tudor este nerăbdător să ajungă. „Acum ceva vreme trebuia să fiu în Franța, dar, din păcate, am fost înlocuit, căci nu puteam pleca din țară din cauza examenelor de la facultate. Până și mama a fost supărată că nu am putut merge pe Coasta de Azur.”, spune tânărul. Dar este așteptat de noi provocări pe care nu le va mai rata, căci „pentru licență pot lucra de oriunde și asta nu mă va opri.”

    O etapă a campionatului de curse durează două zile și are loc în weekend. Sâmbăta este ziua pregătirilor, când au loc antrenamente și calificări ce stabilesc poziția de pe care începi cursa și care este determinată de timpul scos pe circuit în calificări. Duminica are focus pe cursăâ, iar dimineața au loc câteva sesiuni de testare a condițiilor de pe circuit: „dacă dimineața, când e mai puțină aderență, fiind rece asfaltul, se simte ok, atunci, după câteva ore, când se încălzește, totul ar trebui să fie pus la punct pentru cursă, cu mici ajustări. Startul e lansat, iar mașinile pornesc în formație, cu 60km/h.”, povestește Tripi.

    BlitzWolf Racing Team

    Tudor Triponescu ne arată că victoria unui pilot nu este în totalitate a meritul lui și că există un efort colectiv în spate. Motorsportul este o nișă practicată cu multă pasiune și dedicare. Concentrarea și comunicarea sunt esențiale într-o cursă pentru a progresa și toți trebuie să colaboreze și să înțeleagă care este miza, care sunt provocările și, în cele din urmă, care este scopul.

    Cube Performance Photography