RoCreator: un eveniment creat de artizani pentru artizani

Pe pagina de Facebook, RoCreator se definește în felul următorul: Adunând laolaltă mințile creative ale artiștilor, artizanilor și designerilor din România, RoCreator este locul unde voi puteți găsi produse faine, lucrate cu grijă și pasiune de către aceștia.

În perioada 14-15 mai 2022, a avut loc evenimentul RoCreator, la Casa Tranzit din Cluj-Napoca. Am mers la târg fără vreo așteptare, și am ieșit după două zile cu o grămadă de produse cumpărate, câteva cărți de vizită și o dorință mare de a sprijini cât mai mult afacerile locale.

Evenimentul a fost creat de Iuliana Pîslaru și Marian Pîslaru, din experiența lor ca expozanți, artizani și proprietari de afaceri mici. Iuliana are afacerea Haine Urbane pentru Amazoane, iar Marian deține Folk Camera Straps, unde se ocupă cu curele și accesorii foto din piele, lucrate manual. 

View this post on Instagram

A post shared by Iuliana Pislaru (@iulianapislaru)

Cei doi au fost și participanți la evenimente similare. Iuliana afirmă: „Mereu am fost, nu vreau să zic nemulțumiți, dar tot timpul ziceam ah, cum ar fi fost așa, sau dacă aici ar face altcumva și așa, vorbind, am zis cum ar fi fost să facem noi un eveniment.” Așadar, Iuliana și Marian au reușit să facă, în iarna lui 2019, înainte de Crăciun, prima ediție. A doua ediție au făcut-o la jumătatea lui februarie, în 2020, iar apoi, din păcate, pandemia a zis stop.

Flaviu a început de curând o afacere mică, numită Fla Customs, în care restaurează, curăță și pictează perechile de pantofi vechi și folosite aduse de clienții lui. Conceptul se bazează pe faptul că toți avem o pereche de pantofi pe care nu îi mai purtăm din cauza vechimii, însă ne este greu să îi aruncăm sau să îi donăm, deoarece are valoare sentimentală.

View this post on Instagram

A post shared by Flaviu. Sneaker artist (@fla.customs)

Flaviu încearcă să salveze aceste perechi de pantofi de la a fi aruncate. Este o idee destul de nouă în Cluj iar conceptul se bazează pe sustenabilitate. „Eu am văzut un re-share la eveniment, de către o prietenă pasionată, pe una din rețelele de socializare.” Așa a aflat Flaviu de RoCreator.

Pentru Flaviu, a fost cea mai faină experiență de când a decis să transforme visul cu pantofii în ceva palpabil. „Participanții au fost foarte deschiși în a dezvălui secrete de business și a iniția viitoare colaborări. Expunerea, și nu în ultimul rând ajutorul venit de la organizatorii RoCreator, a fost un mare plus.” Este prima dată când participă, dar experiența reușită si deschiderea participanților îl face să mai vrea să participe ori de câte ori se poate.

Paula deține afacerea numită Scent Architect împreună cu soțul ei. Împreună, creează lumânări în diferite forme și cu diferite mirosuri. „Am auzit de târgul RoCreator de la alți producători, ne-a plăcut mult conceptul si am considerat ca se potrivește stilului și produselor noastre, așadar am hotărât sa ne înscriem.” Din fericire, au fost acceptați si au fost tare încântați de participarea lor la târg. 

View this post on Instagram

A post shared by Scent Architect (@scent.architect)

„A fost unul din cele mai frumoase și reușite târguri ale noastre.” Celor de la Scent Architect le place foarte mult să meargă la târguri, deoarece pot interacționa cu oamenii, iar pentru ei, e un mare avantaj atunci când oamenii pot mirosi produsele făcute de ei. Având în vedere că ei fac lumânări și tablete parfumate, mirosul e o componentă importantă atunci când cineva vrea să aleagă un produs de la ei.

„Târgul a fost organizat foarte fain, au fost producători din diverse categorii, iar organizatorii au fost foarte prietenoși și atenți la nevoile noastre.”, spune Paula.

Anca de la COLOR DROPS Mandala, afacere care se ocupă cu realizarea de bijuterii și decorațiuni pictate manual cu stropi de culoare, a aflat de RoCreator pe Facebook. „Am verificat profilul lor și detaliile evenimentului anterior și mi-a plăcut foarte mult organizarea și artizanii selectați.”

View this post on Instagram

A post shared by Color Drops Mandala (@color_drops_mandala)

Scena antreprenorială din România

Conform Comisiei Europene, procentul de respondenți care doresc să devină antreprenori în România este de 33%, fiind unul dintre cele mai mari procente din Europa. Aceste date arată că Estonia (1,5 %) și Irlanda (1,7 %) au cele mai mici procente în ceea ce privește numărul de tineri cu vârsta între 20 și 24 de ani care au o afacere. De cealaltă parte a spectrului, Italia (13,7 %), Grecia (11,3 %) și România (11,2 %) au cele mai mari procente. 

„Nu este neapărat foarte greu să ai o afacere, cât este o asumare. Îți asumi că dacă ai afacere mică, trebuie tu să le faci pe toate, să investești bani și energie. Ai o lună mai bună, două luni sunt mai proaste. Nu ai siguranța aia sau un venit stabil.” Iuliana spune că cei cu businessuri mici nu au deschidere, nu au magazine în mall sau în centrul orașului. Este dificil să găsești publicul țintă. 

În 2020, din cauza măsurilor de distanțare socială, a lipsei de mobilitate și a lucrului la distanță, vânzările de comerț electronic în România au reprezentat cel mai important pilon de creștere a sectorului de retail, conform Statista. Rata de penetrare a utilizatorilor pe piața de comerț electronic din România în 2021 a fost 48,12%.

„La capitolul ăsta, internetul ajută mult ca să-ți găsești publicul țintă, mai greu este să-i convertești în clienți. De asta ajută foarte mult evenimentele live: vine omul, pune mâna, vede produsul. În online este reticența aceea. Și eu o am. E nevoie de evenimente de acestea live, ca să ne ajute să creștem.”, spune Iuliana. Mereu, după un târg, e mai multă agitație. Există o posibilitate ca la târg să nu vândă foarte mult, însă dă multe cărți de vizită. „Te faci cunoscut, după aia te recomandă cineva, asta este o creștere organică și e cea mai bună – când te recomandă cineva. Asta am simțit-o și în pandemie, cine mi-a comandat hainele au fost clienți vechi, nu prea au mai venit clienți noi.”

„Cel mai greu lucru în a fi antreprenor e că trebuie sa înveți sa le faci pe toate; de multe ori, de unul singur.”, afirmă Paula, care deține afacerea mică, Scent Architect, împreună cu soțul ei. Scent Architect, fiind un business micuț, la început nu a avut un buget foarte mare pentru a-și permite să angajeze pe cineva care să-i ajute, așa că au fost nevoiți să învețe să le facă pe toate. „De aceea, consider că atunci când este posibil, e bine să apelăm la specialiști sau să avem oameni lângă noi care să ne poată ajuta, ca noi să ne putem concentra forțele și energia pe ce știm noi să facem mai bine.” 

Oamenii din România susțin afacerile mici?

 „Da, dar România nu e o țară prea bogată.”, spune Iuliana. „Ca în orice altă țară, există mai multe niveluri de venit. Cine își permite să dea mai mult pe produse manual, o face și pentru că își permite. Noi ne-am dori ca oricine să cumpere de la afaceri mici, dar dacă câștigi minimul pe economie și de abia îți plătești chiria, nu pot să ai pretenții. Sunt oameni care vin și apreciază, dar nu își permit. La cei care o fac, se simte o diferență, o altă mentalitate, au o altă deschidere. Își fac schimbări ei în viața lor, trăiesc mai sustenabil cu totul, fac alegeri și pe partea asta.”, afirmă Iuliana.

„Asta este și responsabilitatea noastră: să promovăm partea asta, deși, dacă ai apuca să vorbești cu câțiva dintre creatorii de la eveniment, cam toți suntem introvertiți. Ne este foarte greu să ne promovăm pe noi și pe munca noastră, dar trebuie să facem. Din asta schimbi mentalități. La fel am observat-o la mine, chestia mea cu croitoria a fost dintotdeauna, a fost un hobby, și încet, încet a devenit o afacere. Am simțit inclusiv la mine schimbarea asta de mentalitate. Când o făceam ca hobby, la fel vedeam: că produsele sunt scumpe. Dar acum, văd cât de mult se investește în spate și din cauza asta nu poate fi nici repede, nici ieftin, nici mult.” 

– Iuliana Pîslaru

Ăsta este și farmecul, faptul că produsele sunt unicat, lucrate cu multă atenție, nu e nimeni exploatat, materialele sunt alese cu grijă și lumea apreciază din ce în ce mai multe, în ultima vreme.

„Vine odată cu maturizarea. Când ești tânăr, este dorința aia de a avea mai mult. Cu cât crești, cu atât faci alegeri mai sustenabile. Trendurile se schimbă săptămânal. Nu mai arunci banii degeaba. Decât să-ți cumperi cinci bluze cu 30 de lei și să nu le porți, mai bine ia o bluză de la o afacere mică cu 150 de lei. Eu încerc să îmi educ clientele să se îmbrace pe stilul lor, să se simtă bine.”, afirmă Iuliana. Cu o afacere mică, ai o altfel de relație.

La evenimente de felul acesta, relația devine intimă între potențialii clienți și artizani. Însă, pe de cealaltă parte, apare și trendul acesta exagerat de a cumpăra doar de la afaceri mici, continuă Iuliana. Ar trebui să fie un echilibru. Să nu faci mereu alegerile greșite. 

„Mi se pare că, încet-încet, lumea se deschide spre noi businessuri, de început, mici, iar susținerea vine, în mare parte, de la comunitate. Sunt tot felul de oportunități de expunere și prezentare organizate în interiorul comunității.” Există și fonduri accesibile de la stat pentru oricine începe această aventură pentru prima dată, afirmă Flaviu, care deține Fla Customs și se ocupă cu restaurarea pantofilor vechi.

Raise Your Locals, sau platforma RYLs, are ca obiective principale crearea unei comunități oficiale a micilor producători locali români de obiecte handmade și promovarea obiectelor, și mai ales, a persoanei din spatele lor. De asemenea, un alt obiectiv important ar fi educarea populației în privința avantajelor și importanței alegerii produselor create manual în detrimentul celor realizate industrial, la scară largă.

Platforma funcționează în felul următor: fiecare artizan are un profil pe site-ul celor de la RYLs, unde primește mesaje de la clienți, dar are și posibilitatea de a-și adăuga profilul privat de social media sau site-ul personal.

„Pentru partea de educare a populației”, îmi spune Adina, fondatoarea platformei, „ne-am gândit că trebuie să creștem cumva interacțiunea cumpărător-artizan. Astfel, am ales termenul de EnterTraining, care reprezinta categoriile Blog, Groups, Forums și Training.”

Cei de la RYLs au început o serie de articole, care este în derulare, despre fiecare artizan în parte, unde își spune povestea. „Este un fel de cunoaște persoana care a pus parte din sufletul lui în obiectul pe care îl ții în mână.

Partea de Groups este creată pe ideea unei rețele de socializare, unde fiecare artizan își poate face propriul lui grup de „admiratori” și îi poate ține la curent cu poze, mesaje, clipuri video etc. 

Partea de Forums este creată mai mult pentru artizani. Adina îmi spune că această idee ar ajuta artizanii să găsească colaboratori mult mai ușor. 

„Categoria cuTrainingul am gândit-o ca un mod în care putem menține aplicația gratuită.” Adina îmi explică acest proces dând un artizan care face lumânări ca și exemplu. Poate că unii oameni s-au întrebat cum să facă lumânări acasă. Atunci, artizanul X realizează un training în care vorbește despre ingrediente, tehnici și ajută oamenii să creeze ei singuri lumânarea lor preferată acasă. 

Aceste traininguri vor fi realizate și cu ajutor din partea celor de la RYLs. „Astfel, fiecare persoană interesată poate cumpăra un astfel de Training de la noi, iar accesul pe platformă al artizanului rămâne gratuit. Aceasta este partea cea mai complicată, dar cea mai faină, în același timp, al platformei noastre, iar momentan este în lucru.”

Paula, fondatoarea afacerii Scent Architect, a observat că în anumite zone din țară și în orașele mai mari, în special, oamenii sunt mai conștienți de valoarea unui produs lucrat manual, „pe când în orașele mai mici și în anumite zone din țară, încă se pune accentul mai mult pe prețul unui produs, nu pe calitatea acestuia.”

„Părerea mea este că sunt foarte mulți oameni creativi în România si mă bucur să văd că din ce în ce mai multă lume prinde curaj să se lanseze în antreprenoriatul creativ. Loc este, cu siguranță, pentru fiecare dintre noi și este nevoie de lucruri frumoase în viața noastră.” Ancăi, fondatoarea COLOR DROPS Mandala, i-a plăcut foarte mult să participe la târg, deoarece a avut ocazia să își cunoască clienții față în față, să vadă reacțiile oamenilor la creațiile ei și să cunoască alți artizani de la care a avut ceva nou de învățat. Pentru Anca, târgul a fost o experiență tare faină, „pot spune, cu siguranță, că a fost cel mai bine organizat târg la care am participat până în acel moment.”

Artizanii RoCreator: de ce și cum?

„Facem o selecție amândoi. Când anunțăm evenimentul, facem și un formular de înscriere. Oricine vrea se poate înscrie. Dar anterior înscrierilor, noi facem scouting. Căutam artizani care să fie cât mai variați și îi invităm. Jumătate din participanți îi invităm și jumătate se pot înscrie. Îi alegem și din considerentul că vrem să avem expozanți cu produse foarte faine, dar și ca târgul să nu fie văzut ca un târg handmade.” Cei doi, Iuliana și Marian, vor să arate că există oamenii foarte pasionați, care fac lucruri foarte frumoase, de calitate, unde poți să găsești multe lucruri, de la pantofi la produse cosmetice, haine și lucruri pentru casă. Iar aceste lucruri sunt făcute profesionist.

„E mai mult decât un produs, e un concept întreg în spate. Oamenii asociază chestia asta de handmade cu un hobby, dar nu e așa. Targetul nostru sunt persoane de pe la 25 de ani în sus. Lucrurile trebuie să fie și funcționale și moderne.” 

Oportunități sunt multe, vremuri bune să fie

Obiectivul acestor evenimente este să facă afacerile să fie cât mai vizibile și să-i ajute pe expozanți. „Din experiența noastră, când mergeam la evenimente de genul acesta, ne mergea mai bine, cunoșteam mai multă lume, găseam clienți, vindeam și la târg și atunci puteam investi.”, afirmă Iuliana. Expunerea este cea mai importantă. Lumea trebuie să afle că există mai multe alternative. 

„Am încercat să mai facem și în timpul pandemiei, dar, din păcate, restricțiile se schimbau des. Acum, că s-au scos de tot restricțiile, am zis să profităm. E păcat că ținem foarte mult la comunitatea asta.” Iuliana continuă cu faptul că știind ce înseamnă să fii în culise și cunoscând atât de mulți artizani – tot participând la târguri – a realizat că este mare nevoie de evenimente de acest fel. 

În ceea ce privește planurile de extindere, RoCreator sunt locali, doar în Cluj. Planuri sunt foarte multe, dar dacă nu va mai fi pandemie, vor mai fi cel puțin două evenimente anul acesta. „Vrem să o luăm încet. RoCreator este un business mic și e foarte multă muncă, suntem doar noi doi. Oportunități sunt foarte multe, vremurile bune să fie.”, îmi zâmbește Iuliana.

Imagine principală de Foundry Co pe Pixabay


Posted

in

by

Tags: